måndag 19 september 2011

Vörtkylaren

Vad tycks om min självböjda kopparrörspiral till vörtkylare? Inte så pjåkig ändå va? Jag gick å klia mig i pallet i flera dagar medan jag klurade på vart jag skulle få tag på mjukglödgat kopparrör. Det borde inte vara så svårt men bor man på landet och inte riktigt hittar på orten för att man fortfarande är relativt nyinflyttad så kan det bli en utmaning att få tag på kopparrör. Jag ringde ett VVS företag på orten men tanten de satt att svara i telefon visste bara hur man svarar i telefon och ingen mer.
Till sist fick jag lite tur när jag sprang på grannen och berättade om mitt kopparrördilemma för honom. Han hade hur mycket som helst av sådana saker så plötsligt stod jag där med många meter finfin kopparrör.
Den funkar gör-bra också. Jag har inte tagit tid på hur exakt lång tid det tar att kyla ner vörten till bra temperatur för jästtillsättning. Gissar på 10-15 minuter.
Jag har faktiskt bryggt idag igen. Den sista pale ale malten gick åt så nu måste jag beställa med. Hade förutom dryga kilot pale ale malt även 300 gram carapale och 100 gram Crystal 150. humlen jag använde var East Kent golding i 4 etapper om ca 10 gram vardera.  Ingen aning vad detta ska bli. Fribejsade lite bara på de jag hade hemma. Nåt sorts öl borde det väl ändå bli. Jag har än inte skaffat mig en stor gryta att koka i utan gör små bryggningar som landar runt 7-8 liter färdig öl.
Nu till helgen är det dags att tappa upp första bryggningen på flaska. Det ska bli kul som sjutton! Man ska tillsätta socker i någon form när man gör det så det efterjäser i flaskan och skapar kolsyra. Metoden jag nog tänkt använda första gången är att ha i lite strösocker i flaskorna innan man fyller på. Ett annat sätt som verkar vara mer vanligt är att man kokar sockerlag som man blandar i en separat hink med ölet innan man tappar det på flaska. Det sättet ska jag prova nästa gång.
Nu ska jag laga kvällsmat. Lite sent kanske men jag har haft fullt upp med bryggningen så jag har än inte hunnit äta än. Frugan är inte hemma ikväll för hon är i Göteborg så det är bara jag och hunden hemma.

2 kommentarer:

  1. Grymt!

    Nu är du hu snart mer avancerad än mig när det gäller bryggandet. Själv har jag inte ens orkat fixa nån kylspiral. Har kylt i badkaret, men det tar en jävla tid.

    East Kent Golding är en trevlig humlesort. Blommig och lite jordig karaktär.

    Hur många jäskärl har du skaffat förresten? Ett helt gäng eller var gör du av all öl som ska jäsa?

    SvaraRadera
  2. Jag har nog en bra bit kvar till din nivå ändå. Tack för komplimagen ändå ;) Entusiastisk amatör är vad jag är änsålänge.
    Hade tur som fick tag i kopparrör så lätt. Var tvungen för vi har inget badkar här. bara dusch!
    Jag har 3 jäskarl änsålänge. (2 hinkar och en damejaenne) Hinkarna känns lite stora för de små mängder jag brygger. Skulle vilja ha mindre hinkar. alternativt en större kastrull så jag kan brygga mer öl.

    SvaraRadera