onsdag 14 september 2011

Häck väck malt säck


Jag tänkte att det vore på sin plats att dokumentera själva bryggförfaranden så långt som jag har hunnit med att begripa och utföra hittills. Dels för min egen skull så jag kan spåra mina framgångar och misstag i min purfärska bryggningskarriär och dels för att på sätt och vis skapa ett litet forum för att tigga till sig hjälp av mer erfarna bryggare.
Så här gick jag tillväga sist jag bryggde:
Först så skaffade jag mig ingredienser och utrustning via Maltmagnus webshop. Jag kan ju ta och specificera exakt vad jag handlade längst ner i detta inlägget. Den brygd jag hade tänkt försöka mig på var en American Pale Ale efter ett recept jag hittade på en annan bra ölblogg.  Jag fick dessvärre räkna om receptet en smula eftersom jag ej än har skaffat mig en tillräckligt stor gryta. Jag hade endast en tioliters kastrull och fick därför anpassa receptet därefter.
Att tänka på hela tiden man pysslar med ölbryggning är att renlighet är av enorm viktighet. Allt måste vara kliniskt rent.
Ok, bryggtime!
1. Värm upp vatten till bortåt 70 grader.
2. Häll i malt och rör runt. Det kallas tydligen "att mäska in"
3. Kolla att temperaturen ligger på precis 68 grader.
4. En del mäskar in i kylväskor men jag gjorde det i gryta som jag sedan ställde in ugnen som jag hade färmt upp till lite mer än ljummen temperatur för nu är det viktigt att mäsken håller samma temperatur i en hel timma. Dvs 68 grader precis. Inte helt lätt. Att många mäskar in i kylboxar har säkert med att göra att de brygger i så pass stora grytor som ej går in i ugnen. Min tiolitare gick in precis med lock.
5. Under tiden värmer jag upp lakvatten till 78 grader. Det man gör när man mäskar in är att utvinna socker från stärkelsen i malten och det sockret ska sedan sköljas ur till en annan bytta. Det kallas "att laka ur"
6. Efter att grytan med malt vilat på 68 grader i en timma så ska temperaturen höjas till 78 grader. Jag ställer alltså grytan på spisen igen och värmer upp till 78. Det är just den temperaturen som lämpar sig bäst för att laka ur sockerämnen ur malten.
7. Jag har två finfina hinkar varav den ena hinken har jag borrat massor med småhål i botten av och sedan ställt i den andra hinken. På så vis kan jag efter att ha hällt ur allt innehåll i grytan i hinken med hål i botten , lätt skilja vätskan från all malt. Vätskan kallas förresten för vört. I hinken utan hål som hinken med hål står i har jag satt en tappkran i botten av. Den öppnar jag nu och fyller ett litermått med vört. Jag stänger av kranen och häller tillbaka den litern ovanpå maltbädden. Det kallas för att recirkulera. Man gör så några gånger tills vörten börjar bli iaf någorlunda fri från malt bös.
8. Om man har ett recept som utgår från t ex 2 kilo malt så kan man räkna såhär för att veta hur mycket vatten man ska ha. (tror jag. Bryggarproffs får gärna hojta till med synpunkter). Till mäsken behövs ca 3 liter vatten per kilo malt. Alltså 6 liter vatten till 2 kilo malt. Till detta skall tillsättas lakvatten och hur mycket lakvatten man ska ha räknar jag ut såhär. Sammanlagd vätska bör vara 6 gånger mer matten än malt. I detta fall 2x6=12. Efter som vi redan använt 6 Liter i inmäskningen så återstår alltså 6 liter till. Värm på några extra liter ändå för att vara säker på att få ut 12 liter vört.
9. Dags att koka vörten!!! Ställ gryta på spis och värm på tills det kokar på rätt bra. Sedan sätter du på timern på den aktuella koktiden för recpetet. Häll i humle efter de tidpunkter som receptet föreskriver.
10. Stäng av värmen när koktiden har löpt ut. Till nästa kok jag själv tänkte göra så har jag för avsikt att skopa upp så mkt humle bös som möjligt innan jag filtrerar allithop via saftil ner i jäshink för sist så blev saftsilen helt igensatt av humle. Antar att det finns både bättre och sämre sätt att göra detta på.
11. Det som man ska göra nu är att kyla den färdigkokta vätskan till den temperatur som jästen trivs i och vilken den temperaturen är beror ju alltså på vilken typ av öl man brygger och vilken jäst som därtill behövs. Den torrjäst jag har använt mig av vid de två bryggningar jag hittills hunnit mer stormtrivs runt 20 grader.  Jag har för detta kylningsändamål byggt en kopparspiral. Ska lägga ut en bild på den i nästa inlägg. Har man ingen dylik anordning så kan man ställa jäshinken i badkaret som man fyllt med iskallt vatten.
12. Vid dryga 20 grader så häller jag ut torrjästen över det som öl skall bliva. Vänta tills jästen blivit fuktig och rör sedan überkraftigt för att syresätta ölet så jästen trivs. Detta är det enda moment som syre inte är av ondo. Annars så ska man försöka undvika att syresätta vörten i största möjliga mån. Bättre än torrjäst är tydligen att koka ihop något som kallas för förkultur. Vet inte själv hur man gör en sådan men det dyker väl upp i framtiden. Hursomhelst så sätter du sedan på locket och jäsröret i locket.
13. Vänta i ett par veckor. Vid detta laget är det dags att hälla över på flaska eller fat. I mitt fall så handlar det om flaska.  Det lär ha sjunkit ner en massa bös till botten av jäshinken och det vore väl himla bra om vi inte fick med oss det ner i flaskorna. Ölet ska efterjäsa lite i flaskorna för att det ska bli kolsyrat och för att det ska ske så måste man prima ölet. Dvs tillsätta socker. Antingen kokar man ihop en sockerlösning och blandar i ölet eller så häller man strösocker i varje flaska. 4 gram per liter tror jag det skall vara. Eftersom jag har samlat på mig en massa 33cl flaskor så borde det innebära knappt 2 gram socker i varje flaska. Försök att inte syresätta ölet på väg ner i flaskan.
14. Kapsylera flaskorna. Vänta i ytterligare ett par veckor. Längsta veckorna i mitt liv kan jag tala om. Det var i lördags jag bryggde första gången och idag är det onsdag så det är 3,5 veckor kvar innan jag kan få smaka ölet. Smakar det illa så vet jag inte vad jag tar mig till. Brygger igen tills det blir bra antar jag.

Lovade i början av detta inlägg att jag skulle skriva ner all utrustning jag handlade men vi får ta det en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Och kul att du har börjat brygga!

    SvaraRadera
  2. Ja änteligen!
    Bryggde igår igen. Tredje gången på en och samma vecka. Tror jag fick till det den här gången rätt bra. :)

    SvaraRadera