fredag 23 september 2011

Kapsylering av första brygget

Idag är det 13 dagar sedan bryggpremiär. Egentligen ska man ju låta det jäsa i 14 dagar har jag hört rekommenderas men imorgon har jag annat för mig så det fick bli tappning på flaska redan idag. Att vänta till på söndag var inte att tänka på.
FG verkar ligga bra på 1010. Nu mätte jag iofs inte OG men men. Det blir säkert bra med styrka. Ser proffsigt ut om inte annat att använda hydrometer.


Men titta, jag gjorde en egen liten lösning. Jag satte flaskfyllaren via slang direkt på kranen.Det fungerade perfekt. Att jag inte använde häverten beror på att jag inte än köpt en hävert hållare och jag kan ju inte gärna hålla ordning på både hävert som fylla flaska och kapsylera samtidigt. Den här metoden var så bra att jag tänker använda den varje gång.


Sedan var det bara att mosa i en minisockerbit och trycka på kapsylerna. Att prima med sockerbit verkar vara det lättaste sättet så jag håller mig till det så här i början. Sockerlagen har sin tid den med. Nästa gång kanske. Fast nu har jag ju å andra sidan investerat kapital i ett paket med sockerbitar som jag inte kan låta förfaras. Kör kanske med sockerbitspriming ett tag till då.


Där står den nu. Inte i hallen men en back i köket är inte så dumt det heller. ;)
Två plågsamt långsamma veckor till provsmakning nu då.

7 kommentarer:

  1. FINFINT!!! Vad kul! Ska bli trevligt att provsmaka sen! / Puss o kram!

    SvaraRadera
  2. Spännande så spännande! Väntan är olidlig. Tror på denna ändå. Slarvade inte med nåt så den bara måste bli god.
    pusskram tebaka min kära lilla fru!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Det blir riktigt spännande att se hur det blir om två veckor :)

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot en smakrapport av ölen om några veckor.

    SvaraRadera
  5. Hej Sven och Jonte!

    14 dagar av anspänning och förväntan. Smakar den illa så tror jag att jag blir tokig.
    Ska ägna den här tiden åt att lista ut hur man designar etiketter.

    SvaraRadera
  6. Tips från en annan junior bryggare. (Har gjort tre stycken bryggningar)
    Du kan absolut börja smaka på ölen efter 1 vecka.
    Den kommer att vinna på att lagras lite till i flaskan men du skall (och vill) testa för att känna hur kolsyra och smak utvecklas med tid.

    SvaraRadera
  7. Skulle nog testa så snarast möjligast men då jag har så få flaskor så törs jag inte slösa bort en öl innan den haft en chans att bli god.

    SvaraRadera