torsdag 22 september 2011

bolagsöl


I förra veckan föll jag till föga och masade mig in på bolaget i Mariestad. Jag brukar dra min in i det längsta för att handla där men jag skulle vara ensam hemma i 4 dagar medan fru och svärmor var på symässan i Borås så jag var tvungen att handla på mig lite "sällskap". Ja, förutom hästarna och hundarna då som det är min uppgift att passa.
Dom fyra till höger var himla goda. Föll mig verkligen i smaken. Jag gillar humliga ales. Stouten och belgaren till vänster var dock på tok för alkoholstarka för min smak. Man behöver nog riktigt tung och kraftig mat till den typen av öl. Typ julmat eller annan svensk husmanskost. Hackekorv kanske. Åh, det vart jag sugen på nu. Har en bit kvar så jag tror jag tar den till lunch. Nu har jag både pepparrot och rödbetor hemma också för det måsta jag ha till. Ingen godöl hemma alls tyvärr att dricka till det så det får gå med en vanlig folkis. Ekologisk Krönleins 2,8.
Ok, om jag skulle ranka ölen här ovan så skulle jag nog sätta Oppigårds på första plast, följt av St Eriks pale ale, Twisted thistle IPA, Punk IPA, St Peters creamstout och sist - men inte helt otäck ändå - Maredsous blond. Den sistnämnda där hade en skumkrona som var så tjock att man nästan fick bita sig igenom den. Vad äter man till sådan stark belgisk öl måntro? Starka korvar eller nåt.. Nej , jag vet. Gott nygräddat hembakat bröd med Philadelphia ost, Rädisor och salladslök. Poff, där satt den!  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar