tisdag 20 september 2011

Vad blev det för mat?


Det blev hackkorv! Värmländsk specialitet.
Lite fakta om hackkorv urklippt från wikipedia,"Ingredienserna är, nötlever, svinhjärta, fläskkött, svål, korngryn, lök, salt och peppar. Blandningarna varierar. Proteinet kokas med löken, ställs åt sidan för att svalna, sen kokas korngrynen i spad från köttkoket. Man grovmaler köttet och tillsätter de kokta korngrynen i den malda massan. Kvarvarande buljong används för att späda massan till rätt konsistens. Detta låts stå tills temperaturen på korvmassan är fingervarm, varpå den stoppas i fjälster. Hackkorv äts oftast stekt i skivor med potatis och lingonsylt eller rödbetor."

Själv brukar jag äta den med potatis, rödbetor, lök och pepparrot. Tyvärr så fanns det ingen pepparrot i kylen igår så jag tog lite HP-sås istället. Det kan man ha till det mesta. Till detta dricker jag förstås ett glas öl och om det ska vara extra lyxigt så slänger jag efter med några cl favoritsnapsen OP.   Jag undrar just vilken som är den absolut bästa ölen till hackkorv? En stout kanske? 
Sökte på hackkorv på google och hittade en intresseförening för hackkorv som hette "Hackkorvens vänner".  Lustigt att det finns intresseföreningar för nästan allt. Tur det å andra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar