onsdag 21 september 2011

Jäshörnan

Detta här är min jäshinkshörna/ hundens matplats. Det kanske inte är höjden av renlighet att ha kontamineringskänslig bryggning i samma rum som där storhunden intar sina måltider men har man inte oändligt med plats så får man kompromissa en smula.
Jag brukar alltid tycka att tiden flyger fram men sedan förra helgens bryggningspremiär har tiden krupit fram. Tålamod är tyvärr inte en egenskap som jag begåvats i överflöd med. Vill provsmaka snarast möjligast ju. 2 veckor i jäshink och sedan 2 veckor till i flaska innan man får veta om det blev drickbart är ju rena tortyren. Fast det är ju bara första månaden i mitt nya bryggliv som kommer vara såhär plågsamt förväntansfull eftersom jag brygger kontinuerligt så kommer ju färdig drickbar öl avlösa varandra på löpande band resten av livet.
Igår åt vi köttfärsbiff, hemgjord pommes, coleslaw, sallad och vitlöksdressing igen. Frugan ville också smaka hemgjord pommes. Hon var ju bortrest när jag gjorde det sist. Till det drack vi varsin Oppigårds Golden ale. Den är himla god. Jag tycker det är trevligt när det står på flaskan vad ölen är bryggd på för malt och humle. (paleale malt, cascade och goldings). Jag hoppas att min ale som står och jäser på bilden ovan till höger och vänster om hundens hundmatshink kommer smaka liknande som Oppigårds. Det vore toppen.
3 veckor kvar till provsmakning nu. Hur ska jag stå ut?

4 kommentarer:

  1. Välkommen till hembryggandets underbara värld. Smart drag att hålla det litet till att börja med. Vi har haft vår beskärda del av malörer.

    Lycka till med bryggningarna.

    Mvh

    Tobias

    SvaraRadera
  2. Morsning bryggmästare Tobias och tack så mycket!
    Ja det är underbart med öl och allt där till. Att jag inte kommit på detta med att brygga tidigare! Känns änna som jag förspillt många år av mitt liv med att dricka köpe folköl. Tur man kommit tillrätta till sist. Nu jäklar i min låda ska det bryggas bryggas bryggas!

    SvaraRadera
  3. Det låter ju bara för bra för att inte haka på!
    Öl livet ut och att tiden dessutom blir långsamt och behagligt istället för att fara förbi i skrämmande fart.
    Detta låter helt klart som något för mig :)

    SvaraRadera
  4. Japp å nu har jag ju banat vägen så fint å kan komma med bra nybörjartips.
    Brygga öl hemma är skoj som bara den! oändliga möjligheter att prova på olika sorters öl.

    SvaraRadera