fredag 16 september 2011

Dessa fantastiska män som kan angöra en bryggning


Igår så Bryggde jag IGEN! Tredje gången på mindre än en vecka. Men vad ska en nyfrälst bryggare ta sig till annars än att brygga. Maltpåsarna bara står där i hörnet och liksom ber om att bli ihällda en gryta och förädlas till öl. Satte igång vid 9 tiden och var väl klar vid halvtvå på eftermiddagen. Jag försökte vara lite mer skärpt och noggrann än gången innan. Det som jag tycker är svårast ha att få disciplin på är renligheten. Tydligen ska det vara sjukt noga med att allt ska vara desinficerat. Så fort man tar i något så måste man vara där med rengöringsmedel efteråt. Jag kommer på mig själv med att slarva på den punkten upprepade gånger. Nästa gång måste jag ta hjälp av frugan så hon kan vakta mig så jag inte slarvar med den saken.
Nytt för den här bryggningen är att jag tog ett såkallat OG värde på vörten.  51 ser det ut att ha landat på. Det uttalas mer korrekt 1,051.  Jag tror det är ok. Sedan mäter man igen när det jäst färdigt och värdet man får då kallas för FG och det värdet ska man subtrahera från OG och multiplicera med 131 för att få fram alkoholstyrkan. Vad som händer rent kemiskt är att man räknat ut hur mycket socker som jästen har omvandlar till alkohol. Jag hoppas på ett Fg värde som ligger någonstans lite drygt 1,010. Vi räknar på det så får vi se vad det blir. 1,051-1,010= 0,041. 0,041x131=5,371.  En alkoholstyrka på knappt 5,4 % alltså. Lite för starkt för min smak egentligen eftersom jag är så inkörd på att hittills bara dricka folköl men det är väl en vanesak. Igårkväll så drack jag en St Peters creamstout till maten och den ligger ju 6,5. Blev änna lite snurrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar