tisdag 27 september 2011

Den förlorade apan


Nu börjar blogghetsandet infinna sig. Det var ju därför jag la ner min förra blogg för jag tyckte pressen att ständigt komma på fantastiska saker att skriva om blev för mycket och nu när jag inte skrivit något på fyra dagar så känner jag av det igen. Den här ölbloggen skulle ju bli en avslappnad "skriv när du vill" blogg. Tja, vi får väl se.

Jag har ju första bryggningen på flaskjäsning nu för kolsyra och den har jag lovat att inte öppna förrän nästa fredag. Däremot har jag inte sagt ett dugg om min andra bryggning. Den gick åt helvete kan jag tala om. Eller jag trodde det hade gått åt pipsvängen för den slutade jäsa så fort och såg lite konstig ut så jag ville bli av med den soppan fortast möjligast så jag kunde få damejeannen ledig igen för en ny brygd. Nåja, jag hade inte hjärta att hälla ut ölen i toan så jag fyllde upp några flaskor och ställde undan. Primade med strösocker och mätte fel. Ett kryddmått är nätt och jämt ett gram. Dvs hälften av vad som är rimlig mängd.
Öppnade en av dessa flaskor nyss.  Ser ut som öl i alla fall va? Ja det smakade nästan som det också men jäklar vad besk den blev!  Känns alldeles strävt i munnen. Stark är den också. Nu har jag fått i mig nästan hela 33 flaskan (en 33 cl) och det känns änna redan i pallet. Om jag skulle dricka en till sådan här så skulle jag börja ringa folk man gick i skolan med. Haha.

Jag har börjat föra en brygglogg. Så jag kan komma ihåg vad sjutton det är jag bryggt egentligen. Så här skrev jag om den här brygden.


"Andra bryggningen den 11 sept skrev jag inte ner receptet på. Hittade på själv. Trodde det blev fel för den såg så himla grumlig ut.  Det var nog inget fel på den. Tydligen är det kalldruva som gör att det ser grumligt ut när man kyl ner den. Den slutade jäsa efter några dagar så jag förde över den till flaska utan att sekundärjäsa. Använde för lite socker till primingen. Bara ett kryddmått vilken är det samma som ett 0,9 gram. Det ska ju vara 2 gram till en 33 cl flaska. Blir väl inte så mkt kolsyra. Jag använde ett halvt paket safale-us05 som jäst."

Det är denna som är på bilden ovan. Mitt omdöme blir så som följer att den var långt ifrån en succé och om jag hade köpt den på bolaget så skulle jag nog tänka en eller två gånger innan jag köpte den igen. Å andra sidan så har jag druckit öl som smakat bra mycket mer illa än den här så slutomdömet får bli att det ändå inte var så illa pinkat.  Inte för att vara ett hafsverk från en bryggar-rookie i alla fall.


2 kommentarer: