torsdag 4 april 2013

Carbonade Flamande


Slängde ihop en sådan där Carbonade Flamande idag till middag. Helt ok föda men receptet från Michael Jacksons stora ölbok jag körde efter var lite väl tamt för min smak. Nästa gång ska jag göra en egen variant. Eller så provar jag receptet från Portersteken som jag skrev om i förra inlägget. Det verkar lite bättre. Eller så kör jag på en salig blandning från fler recept och gör något helt eget. Förmodligen blir det så. Bättre att gå på magkänslan när man lagar mat än att stirra sig blind på recept. Den filosofin anammar jag också när jag brygger öl. Kör på känn och kör i vind, sa blomster ;)

Nähä, kan inte sitta här och uggla för nu ska jag på vägsamfällighetsmöte. Jisses så trist! Första och förhoppningsvis sista gången det händer. Hälsa på nya grannar och le artigt osv. Längtar redan hem och jag har inte rest på mig än.

Ölen på bilden ovan var god i alla fall. Min 55a (Brune).

6 kommentarer:

  1. På porterstekens blogg finns ett recept på just porterstek som han fått av Marianne som har hand om Öl&Whiskey mässan i Stockholm. Det receptet kan varmt rekommenderas, jag har gjort det by the book och med lite egna påhitt med gott resultat men grlundreceptet fungerar bra. Givetvis alltid med hembrygd porter....
    Ja brown ale tycker jag är en klart underskattad ölstil och borde bryggas mera av etablerade bryggeriet.
    Mvh D

    SvaraRadera
  2. TAck för tipset! Ska kolla upp det. Bäst jag brygger mig en porter snarast då ;) Eller så går jag å köper en sålänge för jag har många inplanerade bryggningar så det lär dröja innan det blir någon porter. Har du något bra recept på Porter förresten?
    Brown ale är himla goda. Nästan FÖR goda för mina börjar redan ta slut. Måste brygga mer! Vänta nu, det har jag ju redan gjort. *pust*

    SvaraRadera
  3. Drack Byaregårdens Brown Ale i går men den var inte alls lika god som din Rickard, Inte dålig på nått sätt, men lite futtig i jämförelse.

    SvaraRadera
  4. Känner inte till Byaregården men det är ju alltid skoj när man får bättre betyg än "riktiga"bryggare. Håller med om att min 54 blev god. Väldigt nöjd själv. Jag fick lovord för min 51 på Ölträffen i fredags och den var jag själv ändå inte helt nöjd med. Borde kanske haft med min 54a också. Skoj att jag hittat nåt som jag är hyffsat bra på.

    SvaraRadera
  5. Byaregården är ett lokalt mikrobryggeri.
    Drack en till ärtsoppan idag Åxå, det var gott, men fortfarande inte i samma klass.

    SvaraRadera
  6. Många små bryggerier det dyker upp nu på senare år. Överallt! Jag borde ha ett jag med som brygger så god öl men jag ids ju inte. Lite synd.

    Ärtsoppa var ett tag sedan jag lagade. Väldigt gott.

    SvaraRadera