måndag 26 mars 2012

Skörda jäst och kapsylering av 31an


Nu kommer fortsättningen på mitt bautainlägg om min bryggning nr 31. Ölen har nu jäst i typ 2 veckor och då brukar jag slanga över hela alltihop till en annan hink och passar samtidigt på att skörda jästslurry. Dvs allt det där gojsiga joxet i botten på hinken. :)

Jag tycker olivburkar har ganska bra storlek för det ändamålet. Efter att jag fyllt olivburken med slurry så ställer jag in den i kylen till en annan gång jag ska brygga med samma typ av jäst. I detta fall var det Safale S-04.

Att man häller över len till en annan hink gör jag för att ölen ska få några dagar på sig att klarna till på egen hand utan jästkakan i botten. Jag brukar ställa hinken så kallt som möjligt men nu framåt vår och sommar så blir kyliga förvaringsutrymmen mer sällsynta.  I framtiden skall en kyl införskaffas för det ändamålet. En jordkällare vore ganska bra att ha också.
När ölen jäst färdigt gör jag en så kallat FG mätning(Final gravity) för att se hur mycket socker som jästen kalasat på under de 2 veckor den har jäst ölet. Det värde man får då drar man av från OG värdet(Orginal gravity) och så multiplicerar man det resultatet med 131 och den summa man får då är alkoholstyrkan.  I detta falla landade det på 3,93% (1,042-1,012x131). Som starkare folköl typ. Mellanöl kanske. Att det blev så in i vassen klent öl beror ju på den där fadäsen med att glömma mäska ut vid 78 grader. Jag fick ju hjärnsläpp och började laka direkt efter själva huvudmäskningen på 68 grader. Den missen lär jag inte göra om igen.
Jag inser nu att jag borde tagit kort på både OG och FG mätningen. I rent pedagogiskt syfte hade det ju varit bra att ha med här. Jag har  ju visserligen skrivit om dessa företeelser tidigare på min blogg med bilder och allt men det hade ju varit himla smut om jag fått till detta inlägg lite mer komplett osv osv.. jaja..  SÅ nu ska jag inte fastna i det sidospåret för länge. Kapsyleringen var det ja. Inte så mycket att skriva om det egentligen. I med sockerbit i flaskan (priming) och kläm på kapsyl.


Två backar med 33 cl flaskor samt en handfull(Om man har sex fingrar) 50 cl flaskor blev det. Jag skriver 31 på alla kapsyler med vattenfast penna och ställer ölen i ett hörn där de får stå och efterjäsa i 5 veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar