fredag 23 mars 2012

Golden Cascade


Helskotta vad trött man blir av å brygga! Precis klar och helt j-kla färdig också. *pust*
18 liter ale står där i hörnet och väntar på att börja jäsa. Ingen slurry den här gången utan en ny påse Safale US-05.
Receptet skrev jag igårkväll. Jag hade inget att läsa utan tog fram penna och papper och började skissa på recept istället.

Golden Casacde Ale  20 liter 23 mars 
 MALT:

4kg                  pale ale malt             
0,2 kilo            crystal 100                
0,3 kilo            carapale
0,1 kilo            vete                
 
Rast     68 grader       90 min
Rast     78 grader       10 min

35 gram         Goldings                      60 min     
15 gram         Goldings                      30 min           
15 gram         Cascade                       30 min          
15 gram         Hallertauer                   5 min
15 gram         Casacde                       5 min

IBU: ca 33
                        
Max OG 1,068
Est OG vid 71% effektivitet: 1,048
Uppmätt OG: 1,046  ÄH!  Nästan men ändå inte. Vad blir det?   68% Effektivitet kanske.. Duger ej.

Jäst: Safale US-05

Så får vi hoppas att det blir något drickbart av detta då om ca 7 veckor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar