onsdag 28 mars 2012

OG


Tänka sig men jag har varit igång och bryggt. IGEN! Jag kan ju passa på att komplettera min "crash course" i bryggeri med ett litet kapitel om hydrometerns varande och gällande.

Jag nämnde ju detta med att mäta OG och FG men tyvärr så hade jag ju missat att fota just det momentet i bryggprocessen men igår så fotade jag när jag mätte OG värdet på min brygd. Det man mäter är alltså hur mycket socker som finns i lösningen. En hydrometer mäter densiteten i en vätska och sockerhaltig vätska har alltså högre densitet än sockefri dito. Visst är det så?

Jag hade räknat ut att mitt OG värde skulle landa på runt 1,052 och visst ser det ut så på hydrometern på bilden ovan som det skulle vara något åt det håller. Det skrivs så med 1,0 framför siffran på hydrometern. Fråga mig ej varför för det vet jag inte och jag ids inte ta reda på varför heller.

Det är sockret som omvandlas till alkohol av jästen så ju högre OG värde man har desto större chans har man att få ett starkare öl. Det beror ju lite på vad för jäst man använder förstås. Själv föredrar jag öl som inte är för stark.  Jag gissar att ölet jag bryggde igår kommer jäsa ut till 1,010 och kommer alkoholstyrkan landa på 5,5%.. Ojoj lite för starkt egentligen men va f-n. Skillnaden mellan första mätningen och den sista är alltså skillnaden i densitet och då vet man hur mycket socker som jästen kalas på och omvandlad till alkohol. OG-FG gånger 131 = 5,5.  Fast Belgisk öl ska ju vara ganska stark. Ja det var alltså en Belgisk Blonde ale som jag bryggde igår. Jag har ett recept på det som är helt fantastiskt bra. Oj så gott!

Apropå ingenting, har ni hört dom där First Aid kit?  Två svenska flickor som har släppt en skiva som heter "the lions roar. Jag lyssnar på den så gott som varje dag nuförtiden. Himla bra.

Jaha, ikväll är det final på "Mästerkockarna" på fyran. Det tänkte jag och frugan min kika på. Kvällen är förresten späckad med tv. Efter mästerkockarna är det ju Svenska dialektmysterier med Fredrik Lindström på ettan, Sedan Kobra och kvällen avslutas med "Game of throne" på samma kanal. Resten av veckan är det inte ett jota på tv vilket är himla bra för då kanske man får nåt vettigt gjort också om kvällarna. Som t ex kasta på dart tavlan, spela dataspel, spela gitarr eller putsa på hojen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar