torsdag 29 mars 2012

Lättöl


Så har man gått och blivit gubbe på rikligt nu då när man blivit en sådan person som högt värderar att alltid ha en back med lättisar hemma. Precis som farfar som satt vid köksbordet och mumsade på knäckebröd med smör och ost samt ett glas lättöl medan han tittade ut genom fönstret med kikare efter fåglar och folk.
Jag har tidigare starkt vurmat för folkölets enorma fördelar gentemot starkölet men har nu ytterligare trappat ner ett steg och hamnat i lättölsträsket. Lättölet är den perfekta måltidsdrycken till vardags. Det är lite mer klass att gå och hämta sig en flaska lättöl ur backen i hallen än att öppna en aluminiumburk med folköl.
Även i återvinningssyfte känns det mer stiligt att ta med en back tomglas till affärn än att komma med kassar med tomburkar och klämma ner i burkklämmarmaskinen. Det syns ju inte på lite håll att det bara var folkölburkar man pantar och inte starköl. Jag tycker alltid det känns lite skämmigt att stå och mata in burk efter burk i den där apparaten medan folk går förbi och tror att man satt i sig två stora säckar med starköl i helgen när man i själva verket bara helt oskyldigt står och pantar 2 månaders blygsamt konsumerande av 2,8or. Dessutom så sparar jag alla tomglas som är är i hyfsat bra och orepigt skick till mina egna brygder så turerna till Coop med pantbackar blir ganska sällsynta.
Sedan finns det ju lättöl och lättöl. Spendrups är den enda lättölen jag konsumerar. Jag råkade få med en flaska Pripps i backen en gång och det var bara en hemsk upplevelse att dricka den. Den smakade inte öl överhuvudtaget utan bara kolsyrat vatten. Spendrups ljusa lättöl däremot både smakar och doftar maltigt och gott.
Sedan har vi ju hela alkholstyrkeaspekten att tänka på också. Klart det fanns en tid när man var ung och stark och kunde bälja i sig två tre stycken starköl till middagen och ändå ha gott om utrymme i blodet för att kunna fylla på med whisky resten av kvällen. Men numera så känner jag faktiskt av alkoholen på ett annat sätt. Man blir slö. Dessutom så råkade jag vid ett tillfälle se mig själv på film då jag var påverkad och det gav en ju insikten om att man inte jämt är så där hundraprocentgt supercharmig när man är full. Jag snackar kopiöst mycket dynga med några öl innanför västen. Vulgärt med fylla. Hellre nykter och banal än full och vulgär(Tror jag). Med lättöl så slipper man ju oroa sig hursomhelst.
Det händer att när jag råkat få tag i en starköl som är i mitt tycke lite FÖR stark att jag spär ut den med lättöl. Jag har fått bannor för det men jag står ändå för att jag spär ut fin-öl med en lättis om ölen ifråga är bortåt 6% eller mer. Jag tycker så starkt öl är odrickbar. Den går upp i pallet på mig direkt och så blir jag trött och måste ta en tupplur och sedan vaknar man en timma senare med huvudvärk och gnälligt humör.
Den bästa fördelen med lättölet och för den delen även folkölet är att man kan handla den i vanliga affärn så man slipper köa inne på bolaget tillsammans med den Sofierodrickande pöbeln  ;)

6 kommentarer:

  1. Min fru Olivia håller med
    Lättölsfantaster är vi allihopa. Jag med och du med :)

    SvaraRadera
  2. Lättöl konsumerar jag bara på lunchkrogen, men då passar det riktigt fint. Jag måste säga att i allmänhet föredrar jag en Brew Dog - Nanny State om det ska bli alkoholsnålt eller en "riktig" öl vid festligare tillställningar. Det finns så mycket öl därute som jag inte har provat så starköl och stark starköl blir det väl egentligen alldeles för mycket av, men det har väl ingen dött av?

    Anchor finns i allra högsta grad kvar. Så länge jag sprungit på krogen, det blir väl snart 11 år, har stället med jämna mellanrum fått besök av snälla lilla mig. Anchor hamnar inte på listan över favoritkrogar men jag har en handfull vänner och bekanta som lyckas få mig dit med jämna mellanrum, alldeles för trångt och rått enligt min mening.

    SvaraRadera
  3. Jo men vårt hem är vår lunchkrog så det blir samma sak här. Vi jobbar ju typ i anslutning till vårt hem så jag lagar lunch hemma varje dag och då är det så bra med en lättölsback att ta av så man inte lockas att ta en starkis till lunchen i veckorna.
    Det är minst 15 år sedan jag var på Anchor. Minns att det var ganska stökigt men när man var i 20 årsåldern så gillade man väl sånt. Kan inte begripa varför. Nu är man ju bekvämt gift sedan ganska länge så nu blir det bara hemmakvällar.
    Brew dog Nanny state har vi inte här utan bara Trashy blond och lager 77 och endast på Coop i Mariestad.
    Apropå lunch så måste jag sätta fart med det nu. Mest längtar jag till fikat efter lunchen för min fru bakade så himla goda kakor igår. :)

    SvaraRadera
  4. Nanny state är deras alkoholfria, godaste sådan som jag smakat hittills, fast kanske ingen öl till lunchen enligt min smak. då passar lager 77:an perfekt för mig som klarar 3,4% på lunchen ;)

    SvaraRadera
  5. De slutade ta in brew dogs folköl på konsum i Töreboda. Det var nog bara jag som handlade den. finöl verkar inte gå hem i stugorna här i trakten.

    SvaraRadera