onsdag 5 oktober 2011

Jakten på Pilsnern


Efter att ha bryggt två kolsvarta julöl tänkte jag försöka mig på en riktigt ljus öl. Det ska väl föreställa en Pilsner.   Något åt det hållet. Kunde inte låta bli att mixtra lite med grundreceptet. Någon personlig prägel ska väl ölet få ha? Tycker änna jag i alla fall.

Brew Dudes Pilsner:


13 liter öl

2,6 kilo malt:

2,0 kg                                 Pilsner malt
0,3 kg                                 vetemalt
o,3 kg                                 carapale

Humle:

8 gram                                Magnum      60 min
10 gram                              Magnum      30 min
20 gram                              Saaz             10 min
10 gram                              Saaz               0 min
2 deciliter päroningefära sockerlag!!!  20 min

halvt kryddmått               Protafloc      15 min

Jäst                                     Saflager W-34/70

Rast 50 grader i 30 min
Rast 68 grader i 60 min
Rast 78 grader i 10 min.

Gjorde en sk proterinrast vid 50 grader. Svårt att pricka in. Hamnade på 54 grader. Ska ligga där i 30 min. det gick bra. Den fick stå kvar på spisen. Inget bra att rasta i ugnen har jag märkt. Sedan öka till ca 68 grader och vara kvar på den tempen i en timma. Sedan mäska ut vid 78 grader i tio minuter. Hej och hå!


Lakade 45 minuter med 11 liter vatten i 3 omgånger. Först 5 direkt i. Sedan 4 till och sedan två liter. Fick ut 13 liter att koka men efter kok var det bara 9 liter kvar. Skummade säkert av en liter med proteinhinnan. Några liter åkte väl upp i fläkten och köket.

Efter kylning med kopparspiralen så spädde jag ut med två liter vatten  som jag hade kokat först och sedan kylt ner.  Innan spädning så fick jag Og till 1, 050. Efter spädning med två liter så hamnade den 
på 1, 041.   Jag har alltså nu 11 liter i jäshinken och jag räknat med att minst en liter till försvinner när jag hävertar över till sekundärjäsning så i bästa fall har jag 10 liter Pilsner att tappa upp på flaska om ca två veckor.

Jästen som jag använder trivs bäst i lite svalare temperatur så jag Bar ner hinken till garaget så får den stå där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar