fredag 7 oktober 2011

Folielock

Häpp!  Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om oron över att det ska landa bös i ölet medan man kyler det. Jag gick och grunna på det där ett tag och tänkte mig ett lock med två hål i som kopparrören kunde gå igenom. Dryftade problemet med min fru som genast löste det hela åt mig på det enklaste och mest briljanta sätt. Ja det syns ju på bilden ovan. Folie! Två ark med folie och så är bösnojan som bortblåst. Nu behöver jag inte ens vara i samma rum som hinken när jag kyler längre för att vifta bort flugor och annat otyg utan jag sätter på timern på 15 minuter och börjar med städningen istället. Det blir en hel del disk efter ett brygg. Grytor, lakhinkar, andra hinkar, slev och litermått. Skålar och byttor som man haft malt och humle i. Jag börjar dock få rutin på det hela så det går lättare för var gång jag brygger.

4 kommentarer:

  1. En liten fågel som råkade sova över hos oss en måndag viskade att en ny blogg hade sett dagens ljus. Kul!

    Jag är sjukt imponerad Richard. Du dansar ju runt mellan temperaturer, mått och tider som den mest erfarne forskaren. Jag hade aldrig löst det. Men det verkar väldigt kul.

    Hoppas man får sig en slurk vid något tillfälle.

    Fortsatt lycka!

    Mvh

    Andreas

    SvaraRadera
  2. Dessa måndagsfåglar va? far runt som yrväder å tjötar om nya bloggar å en massa annat. god bless them!

    Morsning Andreas! Vad glad jag blir av att få en kommentar av dig.
    gött mos! Måste erkänna att denna min blogg måste vara den bästa i hela världen. Grymt stolt av att jag äntligen kommit till skott och satt fart med bryggandet. jag har gnällt om detta i flera år nu och alla som hört måste ha trötnat för länge sedan. jaja, Rickard vill brygga öl. big deal. never gonna happen.
    Men så en dag så bara hände det å nu är jag on top of things. för att nu spinna vidare på alla dessa nysvenska utryck som egentligen bara är engelska å inget har i vårt språk å göra.
    som ni/du märker har jag idag tullat på eget förråd. yes! idag var premiären. bryggning numero uno har avsmakats. faen vad god! drack en och sedan tog jag en till. tror banne mig det kan vara alkohol i dessa mina brygder för se vad texten flyter på. En som annars aldrig har mål i mun å inte kan skriva.

    Slurkar kommer utdelas kan jag avslöja. Stora saker kommer hända dig, lilla får. Vänta bara... hehe

    hip hip.. hurra!! eller huzzaaa!!

    SvaraRadera
  3. He he he.. Lite märks det. Men det bevisar ju egentligen bara att du besitter två vitala egenskaper för ölbrygg/bloggande. Du lyckas på krut i grejerna och framstegen kan rapporteras trots att du i rent vetenskapligt syfte tvingat dynga ner dig en aning. Lovande!

    Härligt att redan första blev god. Misstänker att man får finlira och prova sig fram en hel del innan man når perfektion. Och som sagt, jag agerar gärna kanin vid tillfälle.

    Fridens!

    Andreas

    SvaraRadera
  4. Lite bonusglädje vid bryggning får man räkna med. Måste ju som sagt smaka av så man vet. Jag har 4 hinkar med olika öl här som står å jäser ikapp med varandra så kaniner kommer behövas. Man vill ju inte bli för hooked på sina egna varor så man får allt till allt fördela sina gracer ölmässigt till bekantskapskretsen.
    Skickar med Olivia några flaskor nästa gång. Ja om hon ids släpa på tåget men det gör hon kanske inte. Får hänga med själv å agera öltomte.

    SvaraRadera