måndag 31 oktober 2011

Ale nr 3


Denna ser väl inte heller så pjåkig ut va? Det är Ale nr 3. Det var den godaste av dem alla förutom weisbierölen då. Himla nöjd med den faktiskt.  Jag minns inte receptet tyvärr. Det var inte förrän i och med bryggning nr 5 som jag noggrant började föra en brygglogg där jag skriver upp alla recept och annat jag borde komma ihåg behäftat med bryggningen ifråga. Dvs om det skedde något missöde eller om jag ändrade något i receptet eller vadsomhelst som kan vara bra att veta.
Det här är vad jag skrev om brygg nr 3 i min brygglogg:


"Tredje bryggningen den 13 september minns jag inte heller receptet på. Använde två grytor att koka vörten i för jag ville ha ut mer öl. Hyfsat säker på att jag använde ett helt paket safale-US05.  Förde över till sekundärjäsning idag den 23 så det var alltså 10 dagar av primärjäsning. När jag öppnade locket så slog det emot mig en skarp frän doft som sved i ögon och näsa.  Varför??? Inte jäst klart eller vad?? Minns att jag inte hade i extra vatten vare sig under vörtkoket eller efter så det blev nog en väldig stark vört. Mätte OG till 1050 så det är ju inte överdrivet starkt.  Tja vi får se.
Lät hinken stå ganska kallt över helgen men läste att den ska efterjäsa på sekundären i samma temp som inna så jag tog in den sedan och då började det blubba i jäsröret ige. Ska låta dne stå i köket till på fredag och kapsylera den då. Hoppas dne har tystnat till dess.
Oroat mig lite för att om man jäser för länge så ska det inte finnas jäst kvar nog att jäsa sockret till kolsyra efter priming. Tydligen så är det inget man ska behöva tänka på enligt vissa förståsigpåare på nätet. Hoppas de har rätt.
Den 28 september så gjorde jag ett FG mätning på brygg 3 och fick 1009. Lite väl lågt så jag fick panik och hällde över allt på flaska. Primade med en minibitsockerbit. Det blev precis en back med 33 cl flaskor. Alkoholstyrkan på detta öl borde bli 5,5 % om jag räknat rätt.  Provsmakning sker fredagen den 14 oktober.
För besk. Annars ok. Beskan kanske ger sig med lagring men det får vi ju aldrig reda på eftersom vi drack upp allt. "

Inte så utförligt beskrivet kanske men det har blivit bättre för varje brygg. Numera skriver jag upp receptet exakt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar