tisdag 13 november 2012

47a med Lamm och Brooklyn east india med Risotto


En aning suddig bild men ölen ser fin ut. Ja, det är min 47a. Bipa! Fast den blev inte så bipig. Alltså humlearomen blev inte alls så påtaglig som jag hoppats på. Stark och god annars. 7% alc volym! Besk, maltig och väldigt trevlig. Passar nog bra till fet julmat kan tänka så denna mina 47a får bli årets julöl. Nästa gång jag brygger en Bipa så tar jag nog betydligt mer humle. Hur många gram ska man torrhumla med om man vill att det ska bli en humlebumb i stil med alla de goda Ipa som jag gillar??
Som t ex Brooklyn brewery east india pale ale som syns på bilden nedan tillsammans med en väldigt god Risotto.


2 kommentarer:

  1. Jag skulle lägga som en rekommendation att utgå från 5g/l. Vi har torrhumlat upp till 8g/l och inte noterat något problem. Ett annat sätt är att torrhumla i två omgångar så att säga.
    /Peter

    SvaraRadera
  2. Så pass mycket alltså? Ojoj, jag läste något om 2 gram litern men då kan jag lätt dubbla det plus lite till då. Jag provar 5 gram nästa gång. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera