torsdag 15 november 2012

Alla dessa drickabackar igen då


Tio och en halv backar med hemgjord öl för tillfället. Jag måste brygga snart igen för att säkra tillgången inför julhelgen med nyår och allt. Om jag bara kunde avhålla mig från min ovana att truga på alla jag känner av mina öl så kanske det skulle kännas tryggt med tio backar men generös som jag är så är det bäst att fortsätta brygga. Roligt att ge bort öl och göra folk glada. Sedan vill man ju själv ha en minst fyra olika sorter att välja mellan och eftersom jag får ut 2,5 back per bryggning så landar man ju på ca tio backar vilket är ganska skrymmande. Alla blir ju inte klara samtidigt heller så av alla de där backarna på bilden är det bara knappt två som innehåller färdig drickbar öl. Plus alla backar med tomglas som man måste ha i beredskap för framtida bryggningar. En skrymmande hobby detta med ölbryggning. Själva bryggutrustningen tar ju också en del plats också.

Igår så flaskade jag nr 50. Jag börjar få en himla bra rutin på detta med att göra rent flaskor och kapsylera. Förr tog hela proceduren bortåt två timmar men igår så fick jag det hela undanstökat på knappa timmen.
Någon 51a har jag inte på gång än men kanske i nästa vecka att jag kan få en dag till att brygga. Det är mycket för mig nu. Förutom den vanliga lunken så håller jag på med renovering av vårt hus.  Det suger massor med tid och energi. Bland annat så har vi fått en ny brunn borrad år oss. Jag hoppas att vattnet från den ska visa sig perfekt för ölbryggning men änsålänge är det brunt och fullt med grus. Det tar lite tid att spola igenom en nyborrad brunn tydligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar