måndag 1 oktober 2012

Torrhumla


Att "torrhumla" innebär - kan jag avslöja för de som inte vet - går ut på att låta humlekottar ligga och dra i jäshinken med det ofärdiga ölet. De flesta verkar vara ense om att det är bäst att inte ha i humlen förrän man sekundärjäser. Dvs efter att man separerat bort jästkakan genom att slanga över ölet till en annan hink. Detta för att inte humlen ska fastna med jästen kan tänka och det skulle då påverka jästkakan menligt. Den ska man ju spara på. Hursomhelst så satt jag häromdagen och googlade på detta med torrhumling för jag visste inte riktigt hur länge eller med hur mycket man skulle torrhumla. Jag hittade massor med bra info om det på Backfire.se Där står det en hel del matnyttigt om ölbryggning, det tackar vi för.

0,5-1,0 gram humle per liter öl och ca en veckas tid verkar vara en bra måttstock att hålla sig till. Jag använder mig av BH-påsar att ha humlen i när jag torrhumlar och eftersom man ändå måste ha någon form av sänke så att inte påsen flyter upp till ytan så använder jag helt sonika ett vanligt dricksglas som -hör och häpna- är så perfekt lagomt att det rymmer 20 gram humlekottar. Jag brukar jag brygga satser om 20 liter per gång så då ligger jag i överkant om man ska hålla sig till ovannämnda torrhumlingsform om 0,5-1,0 gram per liter. Men det blir ju bara bra. Gott med mycket humlesmak ju!

Jag har både en IPA och en BIPA som står och jäser så de fick varsitt glas med humle i sig idag. Till helgen ska de flaskas och kapsyleras.

1 kommentar:

  1. Nyligen snappat upp att man gott kan torrhumla med så mycket som upp till 8 gram per liter för massiv humle smak. Tänkte testa med 4-5 gram först och se vad det ger. 1 gram som jag torrhumlade med sist gav faktiskt inte så mkt humle doft som jag ville ha.

    SvaraRadera