torsdag 30 augusti 2012

Bryggning nr 45. En mörk historia


Eftersom det ändå bara regnar hela tiden så tänkte jag att då kan jag lika gärna hålla mig inomhus med bryggning. Inte så konstigt att regnar jämt förresten nu när polarisen tinar. Regn och rusk är nog en väderlek vi lär få vänja oss vid.

Jaha, så vad har vi bryggt idag då? Jag vet knappt själv för jag fick multitaska vilt där ett tag när lunchen skulle tillredas samtidigt så jag tappade bort mig helt. Jag kan knappt göra en sak ordentligt så två eller mer sysslor samtidigt brukar sällan vara välgörande för ett gott resultat. Å andra sidan så fick jag till lunchen rätt ok så jag har kanske tur med bryggningen också. Det var vid mäskningen jag tappade bort tiden. Något lär jag ju ha lakat ur i alla fall så något drickbart blir det säkert.  Ok, nu har jag svamlat en lång stund här utan att komma till saken.  Recept!

Ale nr 45. En mörk historia!

20 liter ellerrrrr!

4,5 kilo Pale ale malt
0,3 kilo omältat korn
0,2 kilo vetemalt
0,06 kilo rostat malt
0,3 kilo Crystal 100
0,5 kilo Cararuby 50
0,3 kilo Chokladmalt
0,2 kilo Strösocker

Rast 50 grader 30 min
Rast 72 grader 60 min  (Tappad bort tiden här men typ en timma hoppas jag)
Rast 78 grader 10 min

Vatten: 32 liter allt som allt. Tillsatte 2 matskedar Kalciumsulfat

Humle:
16 gram Northern brewer      60 min  
10 gram Northern brewer      30 min
10 gram Amarillo                  30 min
1,5 deciliter Svartvinbärssaft 10 min   Ojojoj!!!!  Det här var intressant. Vad har jag nu hittat på?  :)
12 gram Amarillo                   0 min
7 gram Citra                           0 min

Jag tog det sista ur Amarillopåsen och det sista av Citran också.

Jäst: Safale S-04 slurry.  

OG: 1,062   (Klen verkningsgrad. jag vet..  Nåja, det är bara malt.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar