torsdag 23 augusti 2012

44 Saison


Detta påminner ju till större delen om förra inlägget. Det är inte samma bild även om det ser ut så. Innehållet i hinken är annorlunda. Jag sorterade ju bland mina jästslurrys för ett tag sedan och slängde några som såg rätt otäcka ut. Kvar blev bland annat en Saison jäst så det fick något Saisonigt att brygga idag. Humlen är nästan slut också så jag slängde i lite av det som jag hade. Dvs Northern brewer och Hallertauer mittelfrü. Jag slängde i litegranna Citra precis på slutet för jag hade lite kvar av den sorten med samt att en Saison kan/ska vara kryddad med blandannat citrusskal. Ja men Citra går ju lite åt det hållet så det kanske bli succé. Annars får jag dricka det ändå. öl är ju ändå öl.
Det går ju inte att förneka ;)
Jag var inte så noga med receptet utan sköt lite från höften. Jag har bryggt så många gånger nu att det sitter lite i ryggmärgen vad som funkar. (säger han sturskt)

4,5 kilo Pale ale malt
0,5 kilo vetemalt
0,3 kilo Carablond 20
0,2 kilo Cararuby 50

Sammanlagt 32 liter vatten för mäskning och lakning.

Humle: Northern brewer, East Kent Goldings, Hallertauer och Citra.
Jäst: En Saisonslurry. Minns inte vilken sort.

Min förra Saison blev Gör-smaskens!! 100% nöjd med den. Det var nr 41.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar