måndag 28 november 2011

Porterfemman


Jag och frugan hade lilljulafton i helgen. Jansons frestelse, prinskorvar, köttbullar, sill och rödbetssallad. Dessutom passade vi på att avnjuta den hemgjorda julportern. Attans så god den var då! Gör-smaskens! Ser himla fin ut också. Gott om skum. Undrar om jag har receptet på den här någonstans i min ölmapp.

Här är något som måste va receptet till Portern på bilden ovan:


2 kilo paleale malt
300 gram choklad malt
200 gram crystal 150
100 gram vetemalt  
humle:
30 gram goldings             60 min
30 gram fuggles               30 min
protafloc                          15 min
30 gram fuggles                 0 min
75 gram laktos socker
1 dl gram Sirap
Jäst: Safale S-04

Inte så avancerat men vad spelar det för roll om den ändå blev så god. Den bryggdes den 1 oktober och ligger på 5,2 Alkohol %.  Nu ska jag inte tjyvsmaka något mer på julölen förrän på julafton. En månad extra lagring på flaska kommer knappast skada. Tvärtom. Jag har aldrig längtat till jul mer än vad jag gör i år kan jag tala om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar