måndag 14 november 2011

Ale nr 10 och 11 i glas


Provsmakat av mina egna öl. Nr 10 här ovan som är humlad med bara Citra och nr 11 här nedanför som är humlad med enbart Amarillo. Att nr 10 är så pass mycket ljusare än den andra beror förstås på att i det receptet hade jag ingen mörk karamellmalt utan bara ljusa sådana.
Kan dra recepten på ett ungefär så ni får ett hum om vad det är för ales jag bryggt.

Bryggd nr 10:
2,3 kilo Pale ale malt
0,2 kilo Vetemalt
0,2 kilo Carapale

humlad med 35 gram Citra humle på 14% alfasyra i 5 omgångar.

Jäst: Safale S-04

Alc% 3,9


Bryggd nr 11:
2,3 kilo Pale ale malt
0,2 kilo Vete malt
0,3 kilo Crystal 150
0,2 kilo Carapale
Humlad med 55 gram Amarillo humle i 5 omgångar.

Jäst: Safale S-04
Alc % 5,6

De var kolossalt goda bägge två. Himla synd att jag bara har en back av varje för dessa var het enkelt himmelskt goda. Får brygga mer av dessa recept. Bryggd nr 10 smakade förresten INTE kattpiss. Jag var ju rädd att Citra humlen skulle bidra med just kattpissdoft och smak men det gjorde den alltså inte. Bra det för jag har mer öl på jäsning med den humlen i.

Jag har förresten bryggt idag igen. Jag brukar göra det på måndagar. Det blev en ale idag igen.  Fick väldigt lågt OG på den så det blir nog folköl av det. Knappt 4 % någonting. Ja ungefär som nr 10 här ovan då. Den blev också lite väl svag. Men GOD! Folköl är ju faktiskt öl det med. Hittills har jag bara använt mig av torrjäst men till dagens bryggd så använde jag flytande färsk jäst. Det ska bli himla spännande hur den kommer smaka.

2 kommentarer:

  1. Roligt att det blir bra!

    SvaraRadera
  2. Ja det är roligt när det blir bra. :)
    Hoppas det alltid kommer gå bra nu. Måste se över min lakningsprocedur bara. Vörten blir för klen ibland.

    SvaraRadera