tisdag 15 november 2011

Förkultur


Nu har jag avancerat ett snäpp igen. Rörde ihop en förkultur av gammal jästslurry. Jag hade ju sparat lite slurry från bryggning nr 13 i en glasburk i kylen och den blandade jag med lite vört från gårdagens bryggning. Det började jäsa som tokigt efter bara en liten stund. En himla tur jag hade sinnesnärvaro och intelligens nog att redan innan ställa burken i en plastpåse så jag slapp ha jästspill lite överallt. Jag hade tänkt använda den här förkulturen inom ganska kort. Nästa bryggning blir nog redan denna vecka och det ska bli något mörkt den här gången. Jag har både rostat korn och vanligt korn samt chokladmalt och kaffemalt. Måste brygga något på allt detta.

Igår kapsylerade jag bryggning nr 12. Det var en Lager jag bryggde för över en månad sedan. Lite drygt en back blev det. Nu får den stå och efterjäsa på flaska fram till jul innan provsmakning. Vill minnas att jag bryggde den med väldigt mycket carablond 20 malt. Det är en Belgisk ljus karamellmalt. Humlad med Magnum och Saaz. Kanske borde jag använt någon annan jäst än den lagerjäst jag använde men det blir säkert bra. Provat ett nästan likadant recept men med en annan jäst i förra veckan. Tror nog mer på den faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att inte ha på locket på jäsröret, det skall vara öppet så att luften kan passera ut där.

    Sen behöver du inte göra förkultivering (om det nu inte är väldigt lite och gammalt) av jäst slurry eftersom det oftast är bra mycket mer jäst en vad man behöver. För att veta hur mycket jästslurry man behöver kan man använda sig av www.mrmalty.com/calc/calc.html

    Lycka till med bryggningarna!

    SvaraRadera
  2. Ah! ok, kör utan lock nästa gång då.

    Bryggde igår igen och då gjorde jag ingen förkultur på slurryn utan bara hällde på mer vört. Det började jäsa rätt fort. Den där Mr.malty verkar rätt bra. tack för tipset! :)

    SvaraRadera