onsdag 23 november 2011

Belgisk blonde

I förrgår bryggdes det igen. En Belgisk Blonde tänkte jag det skulle få bli.  Vet egentligen inte vad som krävs exakt för att en bryggd ska få kallas så men detta är hursomhelst min version av en sådan. Det var ett tag sedan jag delade med mig av något recept men nu är det alltså dags igen. Varsågod!  Framåt nyår borde den här bli drickfärdig så jag skriver ett nytt inlägg då och rapporterar smakupplevelse av denna Belgiska Blonde.


Belgisk ale.   Den 21 november 2011

2,2 kilo         Pilsner malt
0,3 kilo         Carablond 20  (Belgisk karamellmalt)
0,1 kilo         Carapale
0,05 kilo       Crystal 150      (Bara lite för skoj skull)
2 dl               strösocker        (10 min innan kokslut)

Mäskvatten 7,25 liter       lakvatten ca 9,5 liter ??


Läste på internet att man inte längre behöver ha proteinrast för pilsnermalt för numera är även den malten högmodifierad.
Rast vid        67 grader    75 min         ok
Rast vid        76 grader    10 min         ok

Sg efter Lak: 1,029                                  För lågt. Måste mäska helt fel
Lakade iofs bara i 25 minuter men förra gången lakade jag i 45 min men fick ändå lågt SG efter lak. Vet inte vad jag gör för fel.
Lakade ur ca 17 liter som jag kokade på hög värme utan lock så mycket ångade bort vilket tacksamt nog resulterade i en OG på 1,051. 17 liter är faktiskt 2 liter för mycket nu när jag tänker på det så det kanske förklarar så lågt SG efter lak. Jaja, det spelar ingen roll för det blev ju bra i slutändan ändå.
Humle:

10 gram                             Hallertauer                        60 min         12 IBU
10 gram                             Hallertauer                        45  min        8 IBU
10 gram                             Hallertauer                        30 min         6 IBU
5 gram                               Hallertauer                        0 min
                                                                                  Totalt:           26 IBU
 Protaflock  20 min

Jäst: Safebrew wb06        slurryn från bryggning nr 16
Det började jäsa ordentligt nästan på en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar