torsdag 31 oktober 2013

78 säkerligen väldigt god pale ale


Jag fick till en bryggning idag och bra var väl det för öl vill man ju inte bli utan. Receptet totade jag ihop medan mäskvattnet värmdes. Ingen udda ale på något sätt utan ganska vanligt "straight forward" recept som jag gjort liknande av hur många gånger som helst vid detta laget.

Jag fick ett tips för ett tag sedan angående minn urusla brygghuseffektivitet som på senare tid dalat ner ändå till 60% att sluta hetsa igenom lakningsmomentet. Ja det är tråkigt men slarv leder till klent öl så det kan vara värt en halvtimmes extra bryggtid för 10 pinnar högre OG.

Hurra!  denna gång hamnade faktiskt Og på 1,062 på ca 5,5 kilo malt istället för runt 1,052 som det tidigare legat på. As-bra!  Jag siktade på en beska på runt 30 IBU för denna å nu undrar jag om det kanske är lite väl lågt till den här alen som kommer bli mycket mer alkoholstark än jag räknat med. Jaja, vi får se.  73% effektivitet hursomhelst.  Bättre än på länge.


Recept:  20 liter mellanljus ale
4,5 kg pale ale malt
0,2 carablond 20
0,3 kg crystal 100
0,2 kg vetemalt
1 nypa rostad malt.   10 gram kanske. Vet inte varför jag tog med detta. ville ha nåt mörkt med.
0,3 kg socker och några rejäla kläm med brödsirap

mäska  in med 23 liter vatten.  Rast 90 minuter på 66 grader, Rast 75 grader i nån minut, laka ut med 10 liter vatten.   jag hade 2 teskedar kalciumsulfat i bryggvattnet förresten.  

Humle:   
23 gram Fuggles vid 60 minuter, 12 gram Fuggles och 12 gram Goldings vid 30 minuter, Protafloc och socker/sirap vid 15 minuter, 20 gram Centennial och 15 gram Goldings vid 2 minuter. 
Jäst. US-05 slurry från jag vet inte när. Luktade lite skoj i burken  ;)



4 kommentarer:

  1. Hej,
    När du använder din jästslurry, startar du igång den på något sätt innan?
    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då! Jag tar glasburk modell större och blandar slurryn med det nybryggda ölet däri och skakar burken kraftigt. Med locket på förstås :) Då syrsätts jästen och får en liten sockerkick. Sedan häller jag i allt i hinken och det brukar börja blubba i jäsröret inom 12 timmar.
      var det ett bra svar?

      Radera
    2. Japp. Klart o tydligt. Du väntar alltså inte på att jästen skall bubbla igång innan du häller i soppan i jäshinken.

      Radera
    3. Nej det verkar inte behövas. Finns säkert bättre sätt å göra detta på men säkert några sämre också. Mitt sätt verkar funka bra :)

      Radera