tisdag 22 oktober 2013

77 Ljus hemgjord Rochefort ale


Nu är det dags att testa Rochefortjästen som jag odlade upp från flaska om den kan jäsa en hel sats. Dvs 20 liter. Jag mjukstartar med en ganska svag vört. 1,050. Om det går bra så ska jag brygga en riktigt stark och mörk Belgisk ale i stil med Rochefort 8 eller 10.

Dagens bryggning var tråkig men gick bra och helt utan överraskningar. Ett dålig utbyte av malten är inte längre en överraskning då det verkar vara något jag får leva med. Ska se över mitt lakningförfarande någon gång i framtiden då jag tror att det gått troll i mitt sätt att laka. Lakning är ett tråkigt moment som jag oftast försöker stöka undan fortast möjligast. Gissar att det finns utrymme till förbättring där bara jag skärper mig. Lättare sagt än gjort.


I väntan på bubbel från jäsröret.  Jag har hittat ett bättre ställe för mina hinkar. Förut hade jag ju dem bredvid kylen i köket men temperaturen där skiftade för mycket. I mitt skräpiga datahörn verkar temperaturen ligger runt 19-20 grader hela tiden.  Passar perfekt! Där får ölhinkarna stå å jäsa i vinter. På sommaren tror jag att jag får hitta ett annat ställe.


Lunch ska man ju äta varje dag. Stek av Fransyska, potatisgratäng, gräddsås och diverse grönsaker. Vanlig folköl att dricka till det. Mariestads 2,8a. Det får duga.  Man kan ju inte dricka finöl 7 dagar i veckan och absolut inte på lunchen en vanlig vardag.  Dessutom så har jag slut på hembryggt nu. Jag tog med mig mina sista 74or på Skaraborgs ölprovarträff som ägde rum i Falköping i lördagskväll. Otroligt hög klass på all öl jag smakade den kvällen. Otroligt vilka duktiga bryggare det finns i Skaraborg. Jag är klart imponerad.  Min 74a kändes nästan lite trist å tråkig i jämförelse.

På torsdag ska jag flaska 76an. Den borde ha jäst färdigt då. Ikväll blir det vanlig grönsaks/lins soppa till middag. Det passar bra med varm soppa en regnig höstdag som idag. Ingen finöl till det utan igen bara vanlig folkis. Till helgen är jag gräsänkling så då kanske jag ska köpa på mig några bolagsöl å testa. Något skoj måste man ju få unna sig när man är helt allena. Sånär som på djuren då förstås. Katten, hunden och de två hästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar