onsdag 6 november 2013

Flaska 77or och äta pasta


Ingen jättekul syssla med det måste ju göras ändå. 21 liter Belgisk ljus ale som ska på flaska och kapsyleras.  Jag fortsätter att prima med minibitsocker. Det känns säkert och tryggt. Då vet jag att varje flaska fått exakt samma mängd socker för jag har sett det med egna ögon. Att göra sockerlag fungerar väl också men då syns det liksom inte och i min hjärna så finns det därför inte. Vill inte gärna ligga vaken om nätterna och oroa mig för om alla flaskor fått samma mängd socker i sig. Jag har så mycket annat att ligga vaken och oroa mig över. Världen där ute osv. Det är därför jag behöver all öl. Det dämpar oron  ;)


Det blev en ganska spartansk lunch idag. Vanlig färdig färskpasta. Lyxade dock till maten med en god sallad bestående av tomat, feta, oliver och färsk basilika. Sedan värmde jag på några skivor bröd med olivolja i stekpannan. Philadelphiaost och olivdip på det så blir det himla gott. Jag blev mätt i alla fall och det är inte fy skam.

En glad nyhet är att jag nu skördat så mycket toppenfin Rochefort öljäst att det räcker för att brygga en superstark och mörk Belgisk ale. Jag tänkte försöka göra något som kanske i bästa fall kan likna en  Rochfort 8 eller 10. Rätt jäst har ju ju men receptet i övrigt vet jag inte riktigt. Får googla på det.

Ytterligare en fantastik nyhet är att min "mancave" är färdig! Kolla in denna länk.
Ja, jag tycker det vart bra.

2 kommentarer:

  1. Nice! Mockabitar skall jag testa till de satserna där allt inte får plats i faten nästa gång tänkte jag. Känns onödigt göra sockerlag till 2-4 liter öl ;)
    Snyggt din Mancave blir! Där kommer du ha många sköna stunder med gurkan och goda öl ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurkan?! vad är det för nåt? Någe slang jag inte fattar.
      idag har jag lackat golvet. Blir hur bra som helst.

      Radera