torsdag 8 augusti 2013

73 English ale. Bitter kanske.


Bielmiergrytan å jag är bästa vänner igen sedan tre bryggningar tillbaks. Inga problem där. Vad man skulle kunna kalla problem om man så ville är min urusla brygghuseffektivitet. 65-70% varje gång. Det suger....

"Vad har du i hinken, människa?!", kanske någon läsare frågar och det ska jag svara på nu. Vi börjar vid klockan tolv i hinken och går klockvis åt höger. Briess Pale ale malt, Crystal 150, Vetemalt(i mitten av hinken), carablond 20, rostad malt och till sist vid klockan elva har vi chokladmalt. Detta kan bara bli gott. Jag lovar!

humlesorter jag öste ner var Northern brewer, Goldings, Centennial och 15 gram ur hemliga burken. Just det ja. Hemliga burken! Nytt inslag och jag vet inte om det blir mer av det i framtiden. Jag hade lite blandat humle i en burk som blitt över från tidigare bryggning. Vet inte vilka sorter det kan ha varit. Därav det roliga namnet. Den här bloggen blir bara bättre å bättre va?  :)


Två påsar S-04 torrjäst tillsatt. Bättre för mycket än för lite har alltid varit mitt motto. Eller det kan väl få bli mitt motto från nu i alla fall. Vet inte vad man skulle kunna kalla den här ölen. Jag satt å glana i typdeffen och det närmaste jag hittade var strong bitter men pga det dåliga maltutbytet så blev den inte så strong. Halvstark bitter kanske. OG landade på blygsamma 1,048.
Nästa bryggninng så får det nog bli en Bipa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar