fredag 21 juni 2013

Grillat e f-n så gott!


Ibland blir det mer om mat än om öl men så är min Bielmeier gryta keff igen. Termostattrubbel gör att jag inte ids brygga. Måste lösa detta på något vis. Jag tar tacksamt emot tips. Fina foton på gör-gött mos däremot kan jag bju på. Igår grillade vi lamm och till det gjorde jag smaskens Bea sås. Jag kan nog ärligt påstå att jag är bäst i hela världen på Bea :) Jo, säkert! Hemodlad Dragon och Persilja gör sitt till kan ja lova.  64 Veteöl i glasen. Också väldigt gott.


Midsommar och fint väder. Ja men då grillar vi lite idag igen då. Göta Petter! Om ni inte redan visste det så kan jag tala om att lammkött är bästa köttet. Inget snack om den saken.


Bara så att det inte ska råda någon som helst tvivel om att denna blogg på något vis skulle sälla sig till de mer seriösa ölbryggarbloggarna så avslutar vi med en bild på en gullig vovve som tigger mat. När hon var valp åt hon inte ens oxfilé om det var senor i men nu på gamla dagar äter hon till och med Haricots verts (med smör förstås).


9 kommentarer:

  1. Nice! Go vovve :)
    Fick premiärgrillat i helgen, och äntligen fått dricka go hembryggd till smakrik grillad mat.

    SvaraRadera
  2. Trevligt! Grilla e gött på sommarn. Egen bärs e bäst. Eller iaf ganska bra. rätt billig hursomhelst ;)
    Tog en 62a nyss. fantastiskt god. Fan va bra ja e! :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Följt din blogg ett tag och gillar den skarpt. Du verkar ha listat ut hur man brygger god bira! Jag kör med samma gryta och insatssil som du gör, men tycker det är meckigt med hur mycket vatten man ska använda för att det ska bli bra. Vilket vatten/malt ratio använder du för mäskningen?

    SvaraRadera
  4. Hallå Fredrik! Tack för berömmet. Jag har nog haft en del tur också som ramlat på en hygglig bryggrutin redan från början.
    Jag brukar tänka såhär om malt/vatten:
    2,7-3 liter vatten per kilo malt och plussa på 7 liter för det utrymme som är under insatssilen. Så på 5 kilo malt så blir det 5X3+7= 22 liter mäskvatten. Sedan lakar jag ut med tio liter till. Beroende för hur stark öl man brygger. Total mängd bryggvatten brukar jag räkna maltmängd gånger 6 och sedan plus 2 extra liter. I detta fallet 32 liter och 22 liter hade vi ju redan i mäsken så därför laka ut med 10. :) lätt som en plätt!
    MAximal mängd malt jag använder i Bielmeiern är 6 kg och då använder jag bara 2,7 liter vatten per kg malt. Annars rinner det över. Vill man brygga starkare öl än så så får man tillsätta socker i slutet av koket.
    hoppas de svaret var bra :)

    SvaraRadera
  5. Glaskart! Ska prova lägga till 7 liter som du gör. Tack!

    SvaraRadera
  6. Jo för annars blir mäsken på tok för tjock. "Det ska vara samma konsistens som ärtsoppa", var det en klok människa som sa en gång (MaltMagnus).

    Jag brukar också vara ganska nog med att recirkulera minst 7 liter innan lak så att allt bryggvatten får gå genom maltbädden. vet inte hur noga det är med det men det känns bra att göra så. Verkar logiskt.

    SvaraRadera
  7. Aha då förstår jag! Har du för övrigt någon mer silanordning kopplad till tappkranen i grytan? Tycker att allt för mycket maltskrot kommer igenom insatssilen fast jag återcirkulerar en hel massa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen annan silanordning men jag antar att man skulle kunna koppla på en sådan där sk "bazooka screen" på insidan. tänkt på det men aldrig gjort det bara men det är säkert en bra idé.

      Radera
  8. Aha nu förstår jag varför det känns som det aldrig blir klart när jag recirkulerar, tänkte inte på de 7 litrarna som ligger under silen! Tack!

    SvaraRadera