onsdag 11 december 2013

80 US brown ale


En hink med malt. Nummer 80 i ordningen. Jämn och bra siffra. Eftersom jag har chokladmalt hemma i lagret igen så var jag ju tvungen att brygga något med det. Mörka brygder passar en mörk årstid. Fast denna blir ju inte drickbar förrän i slutet av januari men det lär var himskans mörkt då med.
Maris otter, crystal 300, chokladmalt och lite vetemalt. Goldings, Centennial och lite Citra. Detta får jäsa med en gammal slurry på US-05.
Jag råkade mäska en aning för varmt pga att jag glömde av grytan en stund när jag fastnat vid datorn för länge och då glömde kolla temperaturen. Temperaturen steg till 70 och kanske tom lite mer. Jag hällde i en liter kallvatten och hoppas att det löste det hela. Det som jag hittat på nätet som var så fängslande att jag glömde bort min bryggning var arkivet på Svtplay. Det finns ju massor med gamla Svt skatter där. Sunes jul t ex.  Den bästa julkalendern någonsin.  Roligt!


Ännu en bryggning till ända. 20 liter precis som beräknat. Två veckor från nu blir ju den 25 december så det blir till att ägna juldagen åt att göra rent flaskor, fylla på och kapsylera. Det brukar numera bara ta  drygt en timma så det är inte så farligt. Jag har en himla rutin på det. 
Jag ska försöka hinna med en bryggning till innan jul och jag hoppas och tror att det blir då jag ska brygga något tokigt starkt å jäsa med min Rochefort. Ska ladda inför det å skriva ett fantastiskt bra recept.  
skål sålänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar