söndag 21 juli 2013

72 Veteöl


Under en varm och kvalmig dag som igår så tänker man osökt på lättdrucken, frisk och god öl som t ex Weisbier. Sydtysk weisbier! Bryggarutrustningen plockades fram och en av förra  omgångens weisbier(64) hälldes upp och dracks ur. Fantastisk god öl måste jag själv få utbrista och klappa mig själv på axeln. Nu måste jag få till en som är lika god. Minst! Jag utgick från förra receptet och ändrade lite här och där bara för ändringens egen skull och skred sedan till verket med bryggning. Inget oförhappat hände. Nästan lite tråkigt när det bara flyter på utan kamp men allt landade där det ska. OG blev tom en aning högre än jag först räknat med.  


5-6 timmar senare så står den där då och väntar på att börja jäsa. Det är hinken till vänster. Den till höger är från förra helgen. Den har redan jäst ut faktiskt. Det gick fort. Ja det är 71an vi pratar om. "ofrivilligt ohumlig ipa" kan vi kalla den för om man skulle hysa aversion mot mitt siffersystem. ;)

Jag passade även på att mata min Rochefortjäst med en skvätt nybryggt öl. Den verkar leva och må bra.  Om någon vecka eller så, så kanske man törs brygga en mörk Belgare med den. 


Jag avslutar blogginlägget med gårdagens kvällmiddag. Det blev lite ihopplock blandad sallad med panerad och stekta fetostbitar, avocado och mozzarella. Den där Sellerin på talriken är bara för syns skulle. Jag gillar INTE selleri. Rotselleri går an men inte sådan där salladsselleri. Den fick min fru äta upp själv. 

2 kommentarer:

  1. Ah, 64:an ja,Klappa på, den var redigt god Veteöl den!

    SvaraRadera
  2. Jag vet ;)
    roligt att man råkat snubbla över en hobby som man blitt ändå rätt så bra på och som tangerar mitt andra stora intresse. Nämligen DRICKA upp allt resultat av hobbyn ifråga. Öl är himla gott! Att jag inte började tidigare med att brygga begriper jag inte.

    SvaraRadera