tisdag 26 mars 2013

58an och de två andra


Den längst till vänster som är den nya. Som regel är jag en ensambryggare men i lördags fick jag sällskap och det gick bra det med. En god bekant som vi hade på besök som jag då invigde i bryggandets "ädla" konst. Han hade hemmaodlad humle med sig så det var ju nytt också. Förutom att brygga så provsmakade vi några av mina egna brygder. Himla goda allihop som vanligt ;)

Jaha, idag då ska jag försöka slanga över hinken till höger för några dagars sekundärjäsning i lägre temperatur inför flaskning och kapsylering senare denna vecka. Hinken i mitten ska gå igenom samma procedur i början på nästa vecka.  Jag ska även hämta 30 kilo malt hos MAltMagnus denna vecka men jag får nog hejda mig en smula med bryggandet nu för jag har inte tomglas så det räcker sedan. Vi har dock en stadig konsumering av lättöl här så det problemet är kvickt åtgärdat ändå.

Nästa bryggd på schemat är ett recept som jag uppmuntrat min fru att hitta på. Hon vet inte så mycket om malt och humle så jag fick hjälpa henne en smula men på det stora hela så har hon skrivit det själv. Det ska bli roligt.  Vi får se när det ska hinnas med. Det är mycket nu med det mesta etc etc


4 kommentarer:

  1. Ja tack för både god mat, öl, trevligt umgänge och bryggning :) ska bli mycket spännande att se vad det blir av det!

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma! Det var himla roligt. Om ca 2 månader så kommer vi ner med drickat för provsmakning. Kan väl bara bli gott det här.

    SvaraRadera
  3. Gött!
    Kul brygga med vänner :)
    Min "bryggassistent" kommer på fredag ihop med några andra och smakar av lite gött :)

    SvaraRadera
  4. Jo det gick över förväntan bra. Bra ibland att vara flera som håller koll. Jag har rätt kass koncentrationsförmåga så jag brukar annars bäst gilla att brygga själv så jag håller fokus på själva bryggningen men det gick himla bra med sällskap.Inte en enda liten miss.
    Jag ska nog försöka brygga ihop med frugan inom snar framtid så får vi se hur det går. Hon har annars varit bannlyst från köket när jag brygger.
    HA en trevlig påsk!

    SvaraRadera