lördag 2 mars 2013

52 En Belgisk vad då för något? Dubbel?!


Igår kväll klämde vi varsin 52a. Väldig god. Och stark! 8% Vet inte vad jag ska kalla den bara. Det är ingen Blonde för det är den för stark för och det är ingen Ljus stark Belgare för det tycker jag den ser liiiite för mörk för. Jag hade ingen mörk malt i det receptet trodde jag men det måste vara den bayerska malten som satte färg. Det enda jag hittar i Typdefinitionhäftet för öl som stämmer någorlunda in vad gäller färg och styrka är en sk Dubbel. Aldrig smakat en dubbel så jag har inget att jämföra med.

Igår så kapsylerade jag min Belgiska Brune. Snarare en nyans av ljusbrun i färgen tycker jag den blev. 3 backar blev det i alla fall.

Min Bielmeier verkar gå på sista versen så jag måste beställa ny utrustning.  Det lutar mot en 100-litersgryta. I veckan så har jag fått jordvärme installerat i mitt hus vilket lösgjorde lite utrymme där den gamla vedpannan och ackumulator tankarna stod förut. Där kan jag ha mitt lilla bryggeri i fortsättningen.  Jaha, detta om detta osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar