tisdag 15 januari 2013

51 Bipa klon på 47



Äntligen fick jag en dag över till att brygga öl igen. Längsta uppehållet sedan jag började brygga. Det kom en husrenovering i vägen men nu när den är typ överstökad så kör vi igång igen som vanligt.
Nytt för i år är vaxduk på golvet under grytan för att skydda det nya fina golvet. Annars körde jag på med samma rutin som vanligt. Inga nya påhitt än.


Jag tänkte att jag värmer upp med en repis på 47an. Den blev ju himla god. Nåja det blev inte exakt samma recept men ganska nära.  Vi kan ju dra maltprofilen direkt eftersom vi har en så fin bild här med all den uppvägde malten.
4,5 kilo pale ale malt
0,2 kilo vete malt
0,3 kilo Chokladmalt
0,05 kilo rostad malt
0,3 kilo Caraplus 150
0,3 kilo carapale


Här lakas det utav bara den. Lakningen gick väl sådär men ändå ok. Tappade räkningen på lakvattnet så det blev några extra liter vilket gjorde att den här Bipan inte bli lika stark som 47an. Men den blev ju å andra sidan VÄLDIGT stark så det gör inget. Jag tog 0,5 kilo mindre basmalt också.  OG landade sedan på 1,052. Precis i underkant för att kvala in som typisk Bipa alltså.  Tur jag hade vaxduken på golvet för jag spillde ganska mycket och dessutom så kokade det över senare också.


Ja där står den nu och väntar på att börja bubbla. Trots 50 bryggningar i bagaget så är jag lika nervös varje gång. Ska det börja jäsa eller inte? Hittills har det ju alltid gjort det(vad jag minns) men någon gång ska väl vara den första.

Just det ja! Resten av receptet. Humle och sådant. Papperet med receptet ligger på nedvåningen och jag ids inte kuta ner dit och hämta så jag kör på minnet mellan örona. Så här någonting var det:

10 gram Pacific Gem             60 min
15 gram Pacific gem              30 min
23 gram East kent Goldings   30 min  (det sista jag hade i den påsen)
37 gram Cascade                     0 min   (Det blev lite av en skåprensar Bipa detta. Sista Cascaden där också.)
10 gram Pacific gem               0 min

Jäst: Safale Us-05

Jaha, då är det bara att vänta i bortåt 2 månader och sedan får vi veta om det går att dricka det här. ;)
Jag ska nog Torrhumla vad det lider också. Funderade på 30 gram Centennial i 4-5 dagar.

7 kommentarer:

  1. Slut med damtidningar nu är det classic bike istället :)

    SvaraRadera
  2. Precis! Ingen detalj är för liten för att försummas. Det är ju min image det handlar om ;)

    SvaraRadera
  3. Ok, du lakar i Bielmeiern istället för t ex en kylväska?
    Kan du få ut ca 23 liter på det viset?

    Gött få bryggt lite igen, du lär ju dricka den innan mina i kylen är klara ;)
    Ibland lite synd att man inte gillar Ale, får väl prova nån gång att göra en omgång och se hur det blir ;)

    SvaraRadera
  4. Gillar inte ale? Aldrig hört talas om det. Kom igen å brygg dig en omgång ale nu för sjuton gubbar. Gör-gött ju! Du kanske bara druckit fel ale?

    Yep, lakar direkt i bielmeiern. Funkar rätt ok. Min lak effektivitet är väl inget att hurra för direkt men det får duga. 65-70% ungefär.
    Jag brukar få ut en 24-25 liter att koka och det blir väl i slutändan ca 20 liter att jäsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar och gillar, är väl mer pilsnergöbbe ja haha
      Blir säkert någon Ale så småningom, finns ju några jag tar mig en av nån gång då & då ;)

      Låter perfekt, skall se vad jag kan maxa upp min i sedan när den kommit hem igen. 20 liter är lagom ;)

      Radera
  5. Härligt att se att du är igång igen.

    Är det smidigt med insats silen? Har funderat på att gå från BIAB-påsen till denna och börja med satslakning eller vad det heter. Men jag har inte satt mig in i hur man räknar lakvatten och sånt. Verkar rörigt :/

    SvaraRadera
  6. Eh, ja. Lite rörigt. faktiskt. Det verkar bli gott öl ändå så det fungerar men man får tänkte lite mysko. Som vanligt kan man ju räkna med 6 liter per kilo malt totalt. I mäsken ska det ju vara 3 liter per kilo. MEN, under insatssilen ryms det ju 7 liter vatten. SÅ, man får plussa på 7 liter på mäskvattnet. Känns inte riktigt hundra så i framtiden ska jag söka andra sätt men det får duga sålänge.
    Ska ställa upp i SM med några brygder så får vi se vad jag kan tänkas få för betyg. Får jag mindre än 40 poäng så lägger jag av men allt över det ger ju vatten på kvarnen eller vad det heter.
    Svar på din fråga förresten: Jo det ÄR smidigt med insatssilen för man ju bara lyfta ut maltskrotet med den efter mäskningen och lak.
    Har jag 5 kilo malt så mäskar jag med 22 liter vatten (5x3+7)

    SvaraRadera