tisdag 11 december 2012

Tidsbrist och snöoväder.

Hetsigt värre här hemma hos Brewdude så någon bryggning har inte blivit av på länge. Jag är i slutfasen på helrenovering av vårt hus så all min tid går åt till all snickra och måla för att göra vårt hem i ordning inför julen. Det kommer bli otroligt fint och bra alltihop! Ojojoj!  Dyrt också tyvärr men så är det ju. I förra veckan la jag dock några timmar på en bilfärd upp till MaltMagnus för att handla på mig mer malt och humle. Tajmade in snöovädret rätt bra också och fick åka hem i det värsta snöovädret jag någonsin kört bil i förut. En väg som brukar ta 50 minuter i anspråk tog nu nästan 3 timmar pga snöyran. Nåja jag kom hem och har nu 20 kilo malt att omvandla till god dryck. Eventuellt hinner jag med ett par bryggningar  redan i denna vecka. Vi får se. Jag har skrivit ett helt gäng nya recept som jag måste förverkliga.

7 kommentarer:

  1. Det var ju lite taskig timing med vädret, men 20 kilo malt! :)
    Hade glömt gå till jobbet om jag hade haft det hemma just nu ;)
    Blir spännande se vad som kommer kokas hos dig närmsta tiden.

    SvaraRadera
  2. Brukar köpa 20 kilo i taget. Orkar ändå inte lyfta mer ;)
    Redan aptrött på den här vintern. 16 minus ute just nu och ca 13 plus inomhus. Får sätta fart å elda här.
    20 kilo malt kommer inte räcka till ens hälften av alla bryggidéer jag har uppe i skallen just nu. De hopar sig. Så fort jag får tag på en bit papper å en penna så totar jag ihop ett vinnande recept. Jag köpte några humlesorter som jag inte använt förut. Det ska bli kul att testa. Chinook och Centennial.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 kg malt hade inte räckt långt här heller om jag fått som jag velat ;) men får nöja mig med 5 kilos säckar för stunden ;)
      Jag kör med Beersmith, men tankeverksamheten är högre och mer frekvent om brygder än vad jag hinner knåpa in i programmet, har en liten anteckningsbok med mig som det kluddas i ibland ;)

      Radera
    2. Det blir väl 4 bryggningar av den malten. Tänkte 2 pale ales, en kolsvart ale och sedan en Belgisk blonde. Standard hos mig.
      Själv har jag en grön oärm där jag sätter in mina recept

      Radera
    3. Då är mellandagarna fullspikade då ;)
      Här blir det 2 kok i mellandagarna, ett maxi-biab test och en 10 l modern lager.
      Var och hämtade en säck malt igår ;)

      Radera
  3. STOPP! Elda INTE. Du har ju nu ett ypperligt tillfälle att jäsa våren Bocköl i köket och en Centennial torrhumlad Lager i vardags rummet. Nä du har rätt det är redan för mycket av det goda ( snön ). Ska i morgon (på tal om Chinook) torrhumla min Amerikanska Bitter med 48g Chinook och 25g Simcoe. Det användes även Centennial vid flameout, eller ska man säga kokslut? Tack för trevlig läsning // David

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag säger nog helst koklut. Man hör så mkt svengelska så det räcker ändå. Säger inte heller pitcha jäst. Tillsätta jäst går lika bra.
      jaså du har en bocköl på G. Simcoe humle får jag prova nästa gång jag köper.
      Kul att någon läser min blogg s det är jag som ska tacka

      Radera