torsdag 7 juni 2012

viking malt


Igår hade jag igång grytan igen. 20 liter pale ale. Jag har malt kvar så det räcker till fyra  bryggningar till och recepten är redan färdigkomponerade och väntar på att bli förverkligade inom närstående framtid. Jag ska brygga min favorit Belgian Blonde, en mörk ale, en Saison och till sist en Kölsch. Efter det ska säcken på bilden ovan vara tom.

Receptet jag bryggde igår var en variant på min Citra ale. Den här gången hade jag i några gram Goldings också. Det ska bli intressant att se hur Citra och Goldings fungerar ihop. Som bitterhumle hade jag Northern brewer.

Nu väntar jag bara på att den ska börja bubbla. Jag har aldrig haft problem med jäsning förr och räknar inte med att ha det denna gång heller. Eh... Bara det att jag råkade göra mig skyldig till skryt och skrävel häromdagen då jag var upp till MaltMagnus och hämta min beställning. Sådant brukar straffa sig. Vi pratade jäst och jag ”råkade” då nämna att jag minsann aldrig haft problem med brygder som inte velat jäsa. Ja det låter ju lite som hybris och då vill väl ölguden (Gambrinus) straffa mig kan tänka.
Så ödmjukt som bara går så ber jag om ursäkt för eventuellt övermod och hoppas nu får höra ett rart liten ”blubb blubb” inom kort.   Har det inte hänt något innan ikväll så har jag bara i mer jäst så någon större katastrof väntar jag mig dock inte.

Uppdatering 8/6 :Nu bubblar det i alla fall. Det tog ett dygn och lite till. Nervkittlande. Jag hade nog för kallt i köket för jag har köksfönstret öppet om nätterna. Kan inte sova annars. Måste ha fönstret öppet. Nattkylan måste ha gjort brygden trögstartat. Inatt så flyttade jag in hinken på toa där det är varmare. Då satte det fart att jäsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar