måndag 4 juni 2012

Citran i glaset


En aning köldgrumlig men oj så god! Min egen Citra ale. Man får verkligen vara försiktig när man humlar med Citra för om man tar för mycket så blir smaken lätt ganska unken. Ett typexempel på det är ju St Eriks Citra ale som smakar precis som kattlåda luktar.

Jag kan ju bjuda på mitt eget recept:

20 liter Citra ale

4,3 kilo    Pale ale malt
0,1 kilo    Vetemalt
0,4 kilo    Carapale

6 gram    Goldings               60 min  (jag hade nästan slut på Northern
7 gram    Northern brewer   60 min    Brewer, så jag fyllde på med
10 gram  Citra                      30 min   Golding istället. Det gick ju bra)
20 gram  Citra                        0 min
IBU:  22
Jäst: Hade slurry från en Safale S-04 som jag hällde i. Ska prova med US-05 nästa gång.
OG: 1,049
FG:  1,012
ALC: 4,8%

Jag skrev om den här bryggningen då det begav sig den 2 april.  LÄNK



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar