tisdag 28 februari 2012

Rätt och slätt en zucchiniplätt


Man skulle nog lätt kunna tro när man läser den här öl/mat bloggen att i vår familj äter vi bara tunga kötträtter men så är det förstås inte. Allt som oftast äter vi vegetarisk mat. Som rätten på bilden ovan är min personliga favorit.  Zucchini plättar, tzatziki, ugnsgjorda grönsaker( t ex lök, rotselleri, potatis, palsternacka), oliver, fetaost, morotsstavar osv osv. Just den här gången hade vi råris men oftast brukar vi köra med couscous eller bulgur. Himla gott och fräsh mat.
Hemmaölen på bilden är min 23a :)
"Aha, en 23a", tänker ni och undrar va faen det kan vara. Tja en Engelsk pale ale som jag svängde ihop för ett tag sedan och som smakar himla gott.  Ids aldrig döpa mina öl utan refererar bara till dem efter den ordning de är bryggda. Numret skrivs på kapsylen för ordning och redas skull.  Ja det har jag nog redan skrivit om ett dussin gånger innan. Lysande system hursomhelst.

3 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt att läsa dina inlägg! Du skriver på ett väldigt trevligt vis. Denna gång var det extra roligt för just mig som tro't eller ej är vegan.

    Så till mitt svar på ditt svar som är ett svar på mitt svar på din fråga?
    ...Vid senaste bryggnignen nyttjade vi just flödeslakning men lyckades ändå få stopp i laket. Vi är dock rätt säkra på var felet uppstod och kan nog beräkna för detta nästa gång, vi ska helt enkelt ha mer lakvatten och en högre temperatur på detta.

    Vi var på en bryggskola för några månader sedan hos en karl från SHBF, det var väldigt lärorikt. Även om vi ännu inte implementerat alla praktiska verktyg vi fick så fick vi ändå en mängd idéer om hur vår bryggning ska ske i framtiden. Vi fick dessutom ett häfte fullt med teori att tillgå vid framtida bryggförsök och jag känner mig därför rätt förhoppningsfull inför fratiden.

    I helgen blir det flasktappning av våra single hopare, det ska bli otroligt spännande att se hur de utvecklats både i doft och smak inför primning och flaskjäsning.

    SvaraRadera
  2. Ojoj vilken ego boost jag får nu! ;) Inte van vid lovord direkt.
    Bra att vara vegan. Då nöter man inte på djur och natur osv. Jag äter helst vegetariskt men vi råkar ha tillgång väldigt bra kött här på landet. Jag har inte köpt kött i butik på många år utan vi handlar direkt av köttbönder i vår direkta närhet som har väldigt bra hand om sina djur. Himla skillnad.

    Vad lakar ni i för något? dubbelhink eller annan falskbotten eller hävert med sil eller vad? Jag körde dubbelhink ända tills nyligen. 3mm hål i botten. Det fungerade alltid bra trots att jag ofta använde några % vetemalt. Vad gäller mängden lakvatten så gäller det väl egentligen bara att hålla vätskenivån ovanför maltbädden. Aldrig vart med om att det satt igen på mitt vis.

    Sällan man får tillfälle att använda ord som "implementerat" så när sådana sällsynta tillfällen ges så känns det redigt gör fint ;)

    Primar ni med lag eller med bit? Jag brukar köra med bitsocker. Har rutin på det men hört att de flesta föredrar sockerlag. Blir så många omtappningar om man kör med lag. Först till annan hink för klarning och sedan ytterligare en gång för sockerlaget. Det blir hela 3 hinkar man får göra rent. Så roligt är det inte att spola rent jäshinkar så jag har helt enkelt hamnat i sockerbitsträsket av ren lättja. det har inte straffat sig än utan jag brukat få himla lagomt bra med kolsyra.

    Jag ska också brygga mig en singelhoppare nästa gång. Ljus ale med Amarillo tänkte jag. Har ingen passande jäst dock vilket är synd en jag har en fin slurry på Safale S-04 som jag tänkte använda.

    SvaraRadera
  3. Det är lättast att svar på den svarande partens blogg. Då kan man lätt logga in på sitt eget bloggkonto och se att 'Oj! Jag har en ny kommentar!!!'

    Vi lakar dubbelhink med massor av 3mm hål. Vi har alltid kört 100% kornmalt men har nog alltid haft mer eller mindre problem just vid lakningen, även om det ibland går något bättre. Jag är dock rätt övertygad om att det har att göra med temperatur på lakvatten och vår metod för både mäskning och lakning. Meeen som sagt en lösning är nog i sikte.

    Primning kör vi med olöst bryggsocker, det är mycket lättare att dosera än när man håller på med lag, det blir som sagt mest en massa rengöring och desinficering om man ska kunna få en bra dosering i varje öl. olöst bryggsocker kan man bara strö rakt ner i flaskbotten innan man tappar på ölet.

    Jag har rätt dålig koll på jästsorter, än så länge har vi faktiskt bara bryggt IPA och APA och har därför inte behövt mer än Safales US-05 i vår arsenal. Vid ett tillfälle köpte vi en lagerjäst, vi lyckades dock inte aktivera den och skrotade därmed den bryggdagens plan att göra en överhumlad modern lagertolkning. Vi fick istället över till plan B, IPA! Vi har dock gått i tankarna att stjäla en jäst från något av våra favoritmärken och odla fram en liten kultur, vi har tyvärr inte riktigt kommit dit ännu.

    Appropå min språkanvändning kan jag bara stoltsera med att jag finner stor tillfredsställning i att hitta tillfällen att få in så spännande uttryck som möjligt i en mening. Svenska är roligt.

    SvaraRadera