lördag 11 februari 2012

flaskat, slangat å druckit


Igår och idag har det blivit en del öl relaterade sysslor på min lilla bryggeri. Hinken med Citra Ale ställdes under bordet vid elementet för att jäsa ut lite extra. SG på 1,014 men hoppades att den kunde jäsa ut till 1,010 eller åtminstone 1,012. Borde inte vara något problem. Det var det inte heller så idag på morgonen har jag slangat över den till en annan hink som jag sedan ställde hyfsat svalt. Ska flaska den på måndag kanske. Luktade och smakade lite ur provröret och den här kommer bli ytterligare en kalas succé öl. Mums!


Jag har även flaskat min Belgiska blond. Det blev drygt 2 backar. Den luktade finfint den med. Provsmakning om 5 veckor.
Det som jäser i damejeannen är en ESB.


Igårkväll efter kapsyleringen av all öl var klar så satte jag mig ner med en god 21a och en skål jordnötter. 21orna är snart slut. Jag har 3 kvar tror jag. Tur man har en back med 23or som börjar bli drickklara. Ja 22an borde väl gå att ta av också snart. 22an är en stout och de brukar må bra av att få stå ytterligare lite extra. Ja sa det att 22orna ska inte röras förrän till påsk men det verkar inte rimligt att tro på. Snarare att de kommer vara slut till påsk. ;)





2 kommentarer:

  1. Vacker färg på ölen ovan. Blir tärstig. :)

    SvaraRadera
  2. Tackar! Ja den ser fin ut. Ännu finare i verkligheten. Jag är inte så bra med kameran tyvärr. Himla svårt att få öl att se klart å fint ut på bild. Skål!

    SvaraRadera