söndag 22 juni 2014

Midsommarafton med öl och mat


I tisdags tog jag hojen till en gård strax utanför Tibro som säljer kött i egen gårdsbutik. Jag köpte några korvar, bacon och två rejäla fläskkotletter utan ben. Sallad odlar vi själva och Hamiltonkyckling hade vi redan samt en stor kloss med Parmesanost. Caesarsallad! Dressingen görs ju med äggula, ansjovis, olivolja, riven parmesan, pressad citron, vitlök och lite dijonsenap. En liten skvätt vit balsamvinäger också. Fantastiskt gott. Till denna lunch drack vi ale nr 90. Det var den som var gjord på bara Viennamalt och humlad med bara en nypa Northern brewer. Eftersom det var midsommar så unnade vi oss en liten hutt också. 


Framåt kvällen när hungern slog till igen så grillade vi de där maffiga fläskkotletterna. Otroligt saftiga och goda. Minns inte marinaden exakt men det var nåt med äppeljos, soya och chipotle. Det var min fru som gjorde den. Potatissallad på färskpotatis och ale nr 91 att dricka.  91an är en vanlig mörk IPA, humlad med Centenial och Citra. Inget märkvärdigt alls. Passar bra till grillat tycker jag.

Imorgon ska jag flaska 92orna. Eh, det är en vanlig Belgisk blonde.Sådana måste man ju brygga ofta så man har hemma. För närvarande är det helt slut på öl här hemma. Hela lagret uppdrucket.


Ja där är den ju. Den sista 88an. Jag tycker ostbågar är ganska gott till sådan öl. Eller så är det så att Belgisk blonde är så gott att det passar till vad som helst och vice versa med bågarna.

4 kommentarer:

  1. Vad har du för förslag på jäst till en belgisk blond?
    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl en del att välja på. Jag har ju dels en slurry som jag försöker hålla liv i som jag utvann ur några flaskor Rochefort. Men vet du, en annan jäst som är himla himla bra är Safbrew wb-06… det är en veteölsjäst egentligen men den är toppenbra till även Belgiska blondes och starkare sådana.
      Viktigt är att ha mkt pigg jäst till stark belgisk ale för de ska ju jäsa ut ordentligt.
      Hoppas detta var till nån hjälp :)

      Radera
    2. Ok, WB-06 alltså. Vilken temperatur jäser du i med den jästen?

      /Peter

      Radera
  2. visst, torrjästen wb06. kalasbra till både veteöl och vanliga blondes.
    Ja, det får väl bli den temperatur det är inne. Vore ju bra om du ställde hinken nånstans där tempen inte växlar för kraftigt under dygnet. Har en som står och jäser nu och termometern visar 20 grader just nu.

    SvaraRadera