tisdag 26 februari 2013

51 bipa med gött mos


Min 51 Bipa smakar helt ljuvligt. Mums vad god den blev! Torrhumlade ganska rejält med Centennial och det gjorde susen.  det finns dock utrymme för förbättringar även här. Det gör det alltid. Jag hade 50 gram rostad malt i denna men till nästa gång ska jag nog dra ner det bara en aning.  Det är annars nästan exakt samma recept som min 47a men kraftigare torrhumlad. 
Maten blev himla god den med. Potatisen friterade jag i rapsolja. Kokade den först och delade i ganska stora bitar och ner i grytan med den heta oljan i kanske tio minuter eller så. Jag tittade inte på klockan utan tog upp dem när de såg lagom bruna ut. Annars är det köttfärsbiff och en hel massa trevlig sallad, oliver, lök osv. 


Där har vi bipan i närbild. Himla trevligt skum som lämnade vackra gardiner hela vägen ner.  Nästa öl att smakas av blir 52an Ljus stark Belgisk ale.  Den här veckan ska min Brune landa på flaska också. Nästan 3 backar lär det väl bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar