torsdag 10 maj 2012

Ale nr 35 på jäsning


Det blev visst ett glapp på en månad eller så mellan bryggningarna men nu är jag igång igen. Igår bryggde jag en trevlig ale och dessutom har jag två till bryggningar inplanerade närmsta veckan. En mörk och en ljus. Mittemellan jäser fint i hinken på bilden ovan. Den ljusa jag ska brygga ska bli en Kölsch. Det är en tysk ljus ale som ska vara nästan lageraktig i sin renhet. Jag håller på att odla upp jästen för den bryggningen just nu.  Se bild nedan.  Jag tycker yogurtburkar är behändiga för just det ändamålet.


Jag hade siktet inställd på att bygga på fredag igen eller eventuellt lördag. Jag är inte säker på att jästen är redo på så kort tid men då har jag ett annat recept i bakhuvudet som pockar på uppmärksamhet. För ett tag sedan så skröt jag ju om min rätt svarta ale nr 30 om hur god den var så jag tänkte göra om det receptet men förbättra en aning. Nr 30 är förresten historia nu. Inte en enda kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar