söndag 11 december 2011

Stout!


Idag har jag kapsylerat min Stout. Flaskorna på bilden ovan är några av dem som inte fick plats i back utan hamnade i ett av köksskåpen istället där jag normalt förvarar tomflaskor.

Stout recept. 10 liter

1,0 kilo Pilsnermalt
1,2 kilo Pale ale malt
0,2 kilo krossat omältat korn som kokas i 30 min först
0,2 kilo Carapale
0,05 kilo Café light
0,2 kilo Rostat korn
0,05 kilo chokladmalt

Mäska in med 8 liter vatten.

30 minuter vid 50 grader
80 minuter vid 68 grader
10 minuter vid 78 grader

Laka ur med 10 liter 78 gradigt vatten.
Råkade ta 12 liter vatten vilket faktiskt var 2 liter för mycket.
Sg efter lak: 1,034

Humle:

17 gram    Amarillo     60 min IBU 40
11 gram    Amarillo     45 min IBU 19
2,8 gram   Hallertauer   5 min
                                     Totalt: IBU 59

OG: 1,057
FG: 1,011
Alc 6%

Önskar jag hade haft Targethumle hemma vilket är lite mer rätt till en Stout men man tager vad man haver och det var Amarillo jag hade. Hallertauern på slutet var bara för att jag hade nästan tom påse med Hallertauer och tyckte jag lika gärna kunde tömma den i grytan så jag blev av med den. Kan väl aldrig skada.

2 kommentarer:

  1. Tjena Rickard!

    Av någon anledning kan jag inte kommentera fram jobbets dator så det blir lite sparsmakat med kommentarer från min sida.

    Kul att se att det flyter på bra och det glädjer mig att de börjar få etikett och namn. Det känns mindre vit rock och provrör då.

    Keep up the good work! Hoppas de må smaka i jul.

    Stout låter väldigt spännande.

    Ha det så länge!

    Andreas

    SvaraRadera
  2. morsning Andreas!

    Inte så mkt vit rock/ provrör här inte. Mer "Vi provar vadsomhelst och ser vad det blir" mentalitet över hela bryggprocessen. ;)
    Funderar på hur jag ska få ner öl till dig och Katrin men jag verkar ju aldrig komma ner till Götet. Kanske Katrin kan plocka med sig några när hon är uppe i jul och hälsar på mor sin??
    Stouten i senaste inlägget blir kanske klar i februari. Märkt att de mörka sorterna behöver lagras extra länge för att bli goda. Minst 2 månader iaf.

    Ha en kalasfin jul!!
    mvh//Rickard

    SvaraRadera