söndag 18 december 2011

En stout och gräddstuvad lever av lamm


Idag fick vi till en himla trevlig lunch igen. Vi öppnade min Stout som fått lagras på flaska en månad och drack den till lever från nyslaktat lamm. Bägge var jättegoda! Tidigare har jag bryggt två Porters men detta var min första Stout och den blev löjligt god. Lammlevern blev god den med. Den steks i het stekpanna lite snabbt tills den fått stekyta och sedan häller man på grädde, salt, och peppar. Till den hade vi kokt potatis, lingonsylt och kokta ärtor. Efter lunchen satt jag och frugan och mosade i soffan med kaffe, konjak och Anthon Berg plommon i madeira. Himla trevligt!
Nästa fredag är det ölprovning. Jag har 10 olika sorters hembryggda öl som ska avsmakas. Det blir roligt!

2 kommentarer:

  1. Åh, så gott det var!! Bra med b-vitaminer och järn i lever så det är ju nyttigt med, man vill ju inte bli anemisk. :)

    SvaraRadera
  2. näpp de vill man ju inte bli. Anemisk alltså :) Ingen risk för för del med tanke på vår frys som är så proppfull med toppenfin mos.

    Vi borde änna prova lever med favabönor och chiantivin till. Lär vara en delikatess :)

    SvaraRadera