fredag 30 december 2011

julens stora ölprovning


Så är julen över och det är sålunda dags att summera ihop den ölprovning som gick av stapeln dan före dopparedagen. Hela 11 olika sorter hade jag med mig.
3 olika Porters
2 olika Belgiska ales
Endast 1 lager
och hela 5 olika sorters Pale ales.  
Själv tyckte jag de flesta var himla goda. Mina personliga favoriter var nog bryggning 10,11,15 (Pale ales) och 16 (Belgisk Blonde).  Jag skrev ner vad de andra tyckte också. Åsikterna var ganska spridda. Nr 10 var nog alla överens om var allra bäst. Det var en American pale ale som var humlad med enbart Citra. Himla god! Jag önskar verkligen jag hade fler av den men nu återstår blott en enda flaska. Ojoj! Tur jag har sparat alla recept så jag får helt sonika se till att brygga mer av succéölen nr 10. Jag har dock slut på Citra så det dröjer åtminstone till nästa beställning hos MAltMagnus innan jag kan repetera den bryggningen.


Citra Ale  10 liter ?
2,0 kilo                             paleale malt
0,2 kilo                             Wheat malt
0,2 kilo                             carapale   

Mäska in med 6 liter vatten

Laka ur med 9 liter vatten. 

5 gram                             Citra            60 min
5 gram                             Citra            30 min
5 gram                             Citra            20 min
5 gram                             Citra            10 min
5 gram                             Citra            0 min
5 gram                             Citra            dry hop

Jäst: Safale S-04  
(jaja, jag vet. Engelsk jäst till Amerikansk humle men änsendå?!  Det blev ju gott ändå)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar