måndag 30 januari 2012

Jästen var inte så dååålig. faktiskt

Ringwood jästen jag köpte för ett tag sedan var inget vidare. Köp aldrig den! All ale jag bryggde med den har en mysko bismak. Det blir 3 backar öl jag får hälla ut i slasken. Grattis.......


Jaha, då får jag ta och revidera min tidigare åsikt om Ringwoodjästen igen. Jag dömde ut den på tok för snabbt. Nog kan det vara så att en jäst fungerar bättre eller sämre i kombination med de recept den används till. Till middagen idag drack jag en av dessa mina Ringwoodjästa ales och med lite extra lagring så börjar den hitta sin form. Kan tänka mig att den skulle fungera ännu bättre till maltigare öl med mindre humlekaraktär. Typ Brown ales och dylika drycker.

En läxa jag ska lära av detta är att ha mer tålamod och låta mina öl lagras längre på flaska. Absolut minst en månad men gärna lite till. Smaken blir ju så mycket godare om de får stå till sig lite extra. Tur jag inte hällde ut alla öl då när jag misströstade så häromveckan.

4 kommentarer:

  1. Stackars! (och stackars mig med förresten, för jag blir ju i förlängningen också drabbad) Puss!

    SvaraRadera
  2. Jo det är attans så synd när man får hälla ut öl som man kämpat så med att framställa finfin öl å så jästen blä. Tänk vad mycket god öl vi haft om jag bara hade använt en jäst som jag redan visste var bra. Fast man vill ju testa nya saker ibland.
    Hej å hå!

    SvaraRadera
  3. Vid vilken temperatur har du jäst med den? Hur stor bathsize hade du och hur stor förkultur gjorde du?

    SvaraRadera
  4. hejsan Tobias!

    runt19-20 grader tror jag att jag brukar ha i köket. Bathsize? Vilket är det? Bryggde så det blev 10 liter i slutändan. på ca 2,5 kilo malt. gjorde ingen förkultur. Aldrig gjort det utan brukar bara skaka lite slurry med vört i i en glasburk och sedan hälla i. Aldrig någonsin fått konstig bismak förr men båda gångerna jag använde Ringwoodjästen så smakade det mysko. Funderar på om jag äntligen drabbats av detta som kallas diacetyl för den otäcka smaken är faktiskt lite smöraktig. Vet inte. Nåja, Jag behöver ju inte använda den jästen igen. Nyligen köpt en Irish ale yeast som jag hoppas på istället.

    SvaraRadera