torsdag 13 november 2014

100 Maris otter ale



Hundra gånger har jag nu hunnit med att brygga sedan jag började med denna hobby för lite drygt 3 år sedan. Det är så jävla trist att jag spyr på det! Fast nu har jag ju vant på mig själv samt min kära fru med att dricka himla god öl så inte kan jag sluta med detta inte. FÅR inte sluta för frugan heller. Däremot kan jag ju sluta blogga om eländet. Eventuellt kan det i framtiden bli enstaka stänkare om jag verkligen har något intressant att komma med.  Guldvinst i Brygg-sm eller liknande. Annars får det vara.

Avslutar med en väldigt enkelt och simpel ale. 100% Maris otter malt som mäskas och kokas med 30 gram Northern brewer humle. Jäser med Safale US-05. Thats it! Receptet påminner lite om nr 90 som var samma sak fast med Viennamalt. Inser nu att jag skrev aldrig något om bryggning nummer 90 just för att det receptet var så tråkigt simpelt. Men den var jättegod!


Här mäskas det och skall snart lakas också. Hink med lakvatten står redo på spisen. Under tiden så unnar jag mig en god 97a.


Kylning pågår efter 90 minuters kok. Jag brukar annars koka 75 minuter men jag hade "råkat" laka med några liter för mycket vatten så jag ville koka bort den extra vätskan.
Den där kopparspiralen har hängt med länge. Den har faktiskt varit inblandad i samtliga 100 bryggningar. Grytan har hängt med sedan bryggning nr 27.


Det  blev precis 20 liter ner i hinken för jäsning. Jag använde två paket US-05. Bättre för mycket än för lite brukar jag resonera. Nr 100 borde nog vara drickbar till julafton. Den blir väl egentligen lite för blaskig för att passa bra ihop med all fet julmat så om tiden räcker till så ska jag försöka hinna brygga snart igen och då något betydligt mörkare och starkare. Men den kommer jag inte skriva något om här ;)

Om jag inte hinner få något roligt att skriva om innan jul så får jag redan nu tillönska alla eventuella läsare en toppentrevlig jul och ett fantastiskt gott nytt år.

6 kommentarer:

  1. Tack för alla opretentiösa underbara inlägg! Lycka till med bryggningarna.

    SvaraRadera
  2. Ett stort tack! du var en inspiration när jag började brygga för 1,5år sedan. Hoppas du sporadiskt skickar in ett ölinlägg eller två på din andra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaså?! Det va som sjutton. Roligt att man kunnat påverka. Hoppas du trivs med din bryggarhobby. Man blir väl aldrig helt fullärd. Alltid någon ny ölsort att upptäcka och bemästra.
      Jo OM jag har något värt att skriva om så kan det väl hända att jag gör det.

      Radera
  3. Tråkigt att du i princip väljer att sluta blogga. Samtidigt kan jag förstå att man tröttnar efter så många publicerade bryggningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det blir ju mest samma samma i repetition och upprepning. Malthinkar och " Oj vad gott det här va!" Känns gjort. Lär inte hända så mkt mer om jag skulle fortsatt. Du får läsa om bloggen från början. ;)

      Radera