torsdag 9 oktober 2014

98 Barley wine


Äntligen fick jag ändan ur och bryggde en Barley wine. Bättre sent än aldrig heter det ju men denna gång var det tyvärr för sent för nu hinner den inte bli perfekt till jul. Det blir en påsk barley istället. Inte hade jag alla ingredienser som receptet kräver heller. Inga roliga humlesorter alls. Det bli säkert go dricka av det här ändå. Det brukar det ju bli. Fick ut 17 liter med en OG på 1,096. Rätt äckligt egentligen med all den där sirapen och sockret man häller i. Ingen hälsodryck direkt.


Där står den och puttrar. Hade i nästan en hel liter med jästslurry. Ingen idé att snåla tänkte jag. Det satte fart och bubbla nästan innan jag hade hunnit vända ryggen till.

Medan jag bryggde denna soppa så hade jag en gryta på G i ugnen. Tanken var att jag skulle ha en fin och aptitlig matbild med i detta inlägg också men vi var så hungriga att middagen slank ner innan några kort han tas. Det var gryta på lammbog. Den fick stå i ugnen i gjutjärnsgrytan i ca 4-5 timmar på 150 grader. Ris till det samt en kall currysås, chipotlesås och diverse grönsaker. Inte så tokigt.

9 kommentarer:

  1. Ahh.. nu blev jag både hungrig och törstig som vanligt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hungrig å törstig är det bästa som finns om man har både öl och mat i närheten. Annars är det nog rätt illa.
      Just nu är jag hungrig, törstig och trött. Kom nyss in från kylan och några timmars sågande och spikande. Inte klar än med mina vindskydd.

      Radera
  2. Nyfiken på Barley Winet, det kommer säkerligen bli helt vansinnigt gott det med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kan hoppas. Gick ju tvätt ifrån mitt eget recept pga brist på ingredienser. eh, men mirakel kan ju ske ändå. Vi får se till våren. Ska nog brygga en till när jag fått köpt all humle jag behöver. Har ju sm å tänka på med. Måste ju vinna det eländet så jag kan lägga av sedan. ;)

      Radera
    2. Haha det var ju det med SM ja ;)
      Årets blir once in a lifetime med hemligpåse och allt ;)

      Radera
  3. Vilka maltsorter hade du i ditt barley wine?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hejhå Peter!

      Tja om jag kikar på bilden i inlägget så kan jag nog gissa vad det var (orkar inte springa ner efter receptpärmen) Det är ju basmalt. Tror det är någon vanlig pale ale och sedan bayermalt också om jag inte minns fel. Sedan är det ju chokladmalt och lite rostat malt. De syns ju tydligt på bilden också. Tror jag hade dryga halvkilot med karamellmalt och det ser ännu ut som två olika sorter där och då gissar jag att det handlar om Special B och Crystal 300. Därför det är bara de jag har hemma just nu. Man tager vad man haver. Jag hade inte samma sorter förra gången. Då hade jag ingen special B iaf.

      Radera
  4. Oj, spännande val av maltsorter. Personligen brukar jag köra på betydligt ljusare maltsorter i mina barley wines.
    /Peter

    SvaraRadera
  5. Jaså? Tja det blev ju bra sist. Minns inte hur jag tänkte angående maltsorterna när jag klura ut receptet. Hade säkert en vettig idé. :)

    SvaraRadera