fredag 24 oktober 2014

99 Blandbrygd och fläskgryta med 96a


99an bidde en "sista bryggning innan nybeställning av malt och humle". Dvs en blandis. De brukar bli rätt goda de där skåprensarbrygderna har jag en erfarenhet av. I december får vi veta om även denna brygd följer det mönstret. Den nya är hinken till höger. Den vänstra är min Barley wine som får bubbla vidare några dagar till innan flaskning.


Denna helg är jag gräsänkling då frugan är borta på jobb hela helgen. Äta måste man ju trots att man är allena. Jag hittade en bit sidfläsk i frysen som jag gör en trevlig gryta av. Svålen skar jag upp i rutor och sedan hällde jag på lite ljus sirap (Ska vara nåt sött till fläsk), En 96a(B Blonde), lök, lagerblad, kryddpeppar och timjan. Toppat med lök och en skvätt soja. Sedan skjuts in i ugnen. Aldrig gjort något liknande förut men det måste ju bli gott. Fattas bara. Mätt blir jag väl hursomhelst.


Uppdaterar inlägget med bild på färdiglagad mat. Efter att grytan var klar så gjorde jag en god sås med spad från grytan och grädde osv. Stekt potatis samt majs och ärtor. Till detta så drack jag en god 96a. Samma Belgiska öl som jag kokte sidfläsket i. Ja men det vart gott det här. Det bästa är att det räcker till lunch imorgon också. Bara att värma upp och äta. Trevligt det ska bli :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar